„Puterea exemplului este determinantă în afirmarea profesională”

„Puterea exemplului este determinantă în afirmarea profesională”

Numărul 1, 29 martie - 4 aprilie 2016  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Alexandru PARU, vicepreședinte CECCAR – filiala București, expert contabil & auditor financiar

Alexandra Rizea: Publicația noastră își propune, de la început, programatic, să rezerve un spațiu amplu, distinct, modalităților de informare a cititorilor asupra experiențelor reușite ale experților contabili și contabililor autorizați. Cu această precizare cred că putem intra direct în subiect: ce este relevant pentru parcursul dvs. profesional de la începuturi și până în prezent?

Alexandru Paru: În primul rând, vă mulțumesc pentru invitația pe care mi-ați adresat-o pentru a vă acorda un interviu chiar în prima ediție a acestei noi publicații, care sperăm să devină una de referință în ceea ce privește dezvoltarea afacerilor autohtone în piața din România.

A.R.: Este exact obiectivul pe care ni l-am propus.

A.P.: Consider, deci, că demersul dvs. este unul extrem de așteptat, deoarece, prin exemplele pe care le veți promova, precum și prin informațiile economice pe care le veți prezenta, mediul de afaceri românesc, destul de fragil în aceste vremuri, va primi un sprijin în dezvoltarea gândirii de business, precum și un referențial în ceea ce privește abordările în domeniu. Ne dorim, cu toții, ca CECCAR, în calitate de principal organism care gestionează profesia contabilă în România, să reușească să concentreze, într-o tot mai mare măsură, prin această publicație, principalii profesioniști din domeniu, mediul academic, antreprenori de succes, și chiar autorități publice, în vederea identificării celor mai bune soluții pentru dezvoltarea cu precădere a întreprinderilor mici și mijlocii din România.

A.R.: Împărtășim aceleași scopuri și aceleași speranțe. Cum sunt reflectate aceste considerații și considerente în propria dvs. dezvoltare?

A.P.: Întotdeauna, în interviurile pe care le acord, încep cu „am 31 de ani”, deoarece doresc să transmit un mesaj clar către tânăra generație de profesioniști contabili, și anume că vârsta poate reprezenta un atu important, bineînțeles dublată de o experiență adecvată. Lucrez de peste 11 ani în domeniul economic, având privilegiul de a crește și de a mă forma într-o societate membră a CECCAR. De-a lungul anilor am învățat ce înseamnă rigoarea, consecvența și responsabilitatea pe care o porți pe umeri în calitate de profesionist contabil, factor determinant în dezvoltarea capitalului societăților. Sunt absolvent de Științe Politice și de Contabilitate, ceea ce m-a ajutat să deprind atât competențe din sfera umană, de comunicare, de relaționare și de empatie, cât și din sfera reală, cu tot ceea ce includ disciplina și rigoarea cifrelor, inclusiv cu acel modus in rebus, determinant în dobândirea unei ținute morale ireproșabile.

A.R.: În context, cred că ar fi interesant pentru cititori să afle care este, în opinia dvs., raportul dintre vocație și obligație.

A.P.: Fără să vreau neapărat, domeniul contabil m-a fascinat, lucrul cu oamenii, multitudinea de exemple pozitive și negative pe care le-am întâlnit, diversitatea activităților, precum și dorința de recunoaștere profesională m-au făcut să îmi doresc să devin expert contabil. Nu vă ascund faptul că, deși am obținut calitatea de membru și al altor organisme profesionale, una dintre cele mai mari satisfacții profesionale a fost momentul obținerii calității de expert contabil. Din acel moment, ascensiunea profesională a început. Astăzi, după mai bine de patru ani de la acea realizare, sunt director economic al unei societăți medii spre mari de contabilitate și audit cu capital integral românesc, sunt cadru didactic asociat al Universității din București – Facultatea de Administrație și Afaceri, iar din luna februarie a acestui an reprezint interesele experților contabili prin calitatea de vicepreședinte al CECCAR – filiala București.

A.R.: Ați avut și aveți un model care să vă inspire în cariera dvs.?

A.P.: Nu pot să spun că am avut un model în dezvoltarea profesională, însă am încercat să învăț din toate experiențele pe care le-am avut, fie ele pozitive sau negative. Consider că, dincolo de teoria științifică, puterea exemplului este determinantă în profesionalizarea tinerilor stagiari sau a tinerilor experți contabili. Vorbind despre tineri, nu pot să nu vă povestesc despre cele 3 proiecte pe care am avut plăcerea de a le coordona în calitate de manager și despre cei peste 800 de tineri la a căror dezvoltare practică apreciez că am contribuit spre o profesionalizare a viitorilor economiști și funcționari publici din România. La orice vârstă ne-am afla, de cele mai multe ori, cu toții învățăm din practică. Propria-mi dezvoltare este argumentul.

A.R.: Cred că nu este singurul. Contează foarte mult atmosfera, caracteristicile a ceea ce numim locul de muncă și obiectul muncii…

A.P.: Neîndoios. Este benefic pentru un tânăr, aflat la început de carieră, să ia contact cu un mediu profesionist de lucru, reușind astfel să-și creeze propria scară de valori pe care își va continua ascensiunea în anii care vor urma. Mai presus de toate, sunt mândru și mulțumit de faptul că, dincolo de cadrul birocratic de care ne-am lovit, am reușit să punem o cărămidă în dezvoltarea profesională a unei mici părți a viitoarei generații de profesioniști.

A.R.: Identific aici un flux din ambele sensuri, de la individ la echipă și de la echipă la individ.

A.P.: Este foarte adevărat și, în același timp, este greu de descris în cuvinte, fără a te cuprinde o emoție latentă, ce înseamnă să ai oportunitatea de a sprijini tineri dornici de învățare și afirmare. Îmi amintesc, cu plăcere, dinamicele workshopuri tematice organizate, în care profesioniști din domeniile economic, business și administrație publică stăteau la aceeași masă rotundă, cu tinerii, povestind, fără cravată și sacou, în cuvinte simple, dar pătrunzătoare, ce înseamnă evoluția în carieră. Am descoperit cu acest prilej oameni minunați atât în rândul profesioniștilor invitați, cât și în rândul studenților participanți. Am descoperit, totodată, o echipă de proiect puternică, cu personalitate și fără de care inițiativa noastră nu ar fi putut fi încununată de succes. Toate acestea sunt elemente determinante și, totodată, marcante despre ce a însemnat parcursul meu profesional. Nu cred că deține cineva o rețetă a succesului, ci pur și simplu experiențele trăite, hotărârea și consecvența, puterea de a-ți urmări obiectivele asumate reprezintă aspecte care, în final, generează un profil profesional.

A.R.: Vă propun ca în partea următoare a interviului să abordați teme profesionale de interes mai general și aș începe cu următoarea întrebare: ce apreciere dați, tot pe baza experienței acumulate, stării actuale a pieței serviciilor contabile?

A.P.: Piața serviciilor contabile s-a dezvoltat în ultimii ani, expertul contabil reușind să devină un partener de bază al administratorilor întreprinderilor mici și mijlocii din România. Dacă acum 10 ani expertul contabil se ocupa strict de contabilitate sau de expertiza contabilă, astăzi asistăm la o diversificare a serviciilor prestate de aceștia.

A.R.: Dacă doriți să concretizați…

A.P.: Pe fondul profesionalizării și mai mari a experților contabili, inclusiv datorită intrării în profesie a tinerilor care, deși poate lipsiți de experiență inițial, au adus un suflu nou, cu un grad ridicat de internaționalizare, cu metode și principii moderne de lucru, gama serviciilor oferite clienților a fost adaptată nevoilor acestora. Odată cu modernizarea metodelor au început să apară inclusiv platforme de tip ERP, care reprezintă un sistem de planificare a resurselor unei întreprinderi și care, folosit de profesioniștii contabili, oferă o dinamică crescută a informațiilor necesare cadrului decizional al beneficiarilor.

A.R.: Cred că și în această privință se impun concretizări, mai ales în sensul identificării de exigențe noi.

A.P.: Evident. Cu toții, în perioada următoare, va trebui să utilizăm informatizarea pentru o dezvoltare eficientă și eficace a serviciilor pe care le prestăm clienților. Ca să vă povestesc o scurtă întâmplare referitoare la o formă de ținere a contabilității, nu mai devreme de acum trei ani am fost uimit de faptul că situațiile contabile ale unei entități pot fi ținute și manual cu situații centralizatoare, preluate apoi într-o balanță contabilă, utilizând exclusiv creionul și hârtia, precum și o experiență de cel puțin 50 de ani a unui expert contabil. Uimirea și admirația mea pentru această metodă sunt deosebite, și chiar dacă activul era egal cu pasivul, sunt convins că progresul tehnologic trebuie preluat în toate activitățile profesioniștilor contabili și, nu în ultimul rând, în măsura posibilităților, acesta trebuie dezvoltat.

A.R.: Vă rog să abordați și altă temă de interes general, și anume măsura în care noile Coduri – fiscal și de procedură fiscală – ușurează sau, dimpotrivă, provoacă greutăți suplimentare în exercitarea profesiei contabile.

A.P.: Având în vedere faptul că acesta este primul număr al publicației, un număr de colecție aș spune, nu voi intra în chestiuni tehnice interminabile în ceea ce privește Codul fiscal. Aș remarca doar că asistăm continuu la modificări ale legii, pe de o parte, și nemulțumiri permanente ale practicienilor, pe de altă parte. Consider că neimplicarea noastră voluntară în procesul de dezbatere a documentelor, de comunicare a nemulțumirilor pe parcursul termenelor de consultări ale legii, precum și indiferența unora dintre noi nu conduc decât la cadru legal pe care, cu toată părerea de rău, să-l merităm. Mergând, zilele trecute, după mult timp, la o administrație financiară, am constatat, cu aceeași părere de rău, că în afară de un afiș prin care se precizează că „nu se primesc atenții” nu s-a schimbat nimic. Am remarcat un mediu de lucru necorespunzător și o atmosferă încărcată, plină de nemulțumiri ale contribuabililor, în fața unor funcționari care încearcă din răsputeri să rezolve situațiile particulare ale acestora. Este la fel ca în anul 2005, când am intrat pentru prima oară în contact cu o administrație financiară.

A.R.: Cum pot fi menținuți și cum poate spori numărul clienților – beneficiari nu numai de informații contabile, ci și de serviciile de consiliere pe care le pot oferi profesioniștii noștri performanți?

A.P.: În ziua de astăzi trebuie să ținem cont de trei aspecte esențiale într-un angajament: timpul, banii și calitatea lucrărilor. În cadrul profesiei contabile, marketingul serviciilor este destul de limitat din cauza faptului că solicitarea în piață de noi misiuni prin publicitate poate aduce amenințări la principiile fundamentale prevăzute de Codul etic. Principalele metode de promovare pot fi platforme website bine dezvoltate, participarea activă la evenimente profesionale, crearea unei rețele de networking specializat sau crearea unui grup de interes economic. Putem folosi, de asemenea, și le recomand tuturor acest lucru, aplicarea de strategii de tip CRM – Managementul relațiilor cu clienții, care reprezintă o filozofie a afacerilor ce plasează clientul în centrul activităților și culturii unei organizații. Altfel spus, clientul va trebui să devină axul în jurul căruia se constituie și se consolidează cabinetele experților contabili. Însă nu cu orice preț: sunt adeptul unor onorarii corecte, pe măsura efortului depus. Nu voi continua cu acest subiect, și cei mai mulți dintre cititori știu de ce. Promovarea prin calitate reprezintă soluția de succes în piața serviciilor contabile.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.