PwC: 47% dintre companiile de la nivel global au fost victimele criminalității economice în ultimii doi ani
Numărul 17-18, 5-18 mai 2020 » Analize și sinteze
F
„Nivelul ridicat al criminalității cibernetice este în linie cu evoluția tehnologică. Anul aceasta am putea asista la un nou record în materie de fraude, având în vedere activitatea crescută și schemele de fraudă din ce în ce mai elaborate ale hackerilor/criminalilor informatici care profită de îngrijorarea instaurată la nivel global. Criza generată de pandemia COVID-19 domină atenția, iar organizațiile și populația devin mai vulnerabile la alte riscuri și toate organizațiile internaționale lansează avertismente că s-au înmulțit cazurile de diverse înșelătorii financiare, îndeosebi criminalitate cibernetică și fraudele de tip social, iar sumele pot fi semnificative”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.
Majoritatea industriilor au fost vizate de criminalitatea cibernetică, respondenții studiului PwC menționând că aceste incidente au afectat semnificativ activitatea companiilor. Acestea au arătat că fraudele și infracțiunile informatice ale clienților sunt cele mai perturbatoare pentru activitate dintre toate infracțiunile.
Potrivit autorilor studiului, la nivel global, toate regiunile au înregistrat fraude ale clienților în ultimii doi ani, cele mai afectate fiind Orientul Mijlociu, care a cunoscut o creștere de la 36% la 47%, și America de Nord, unde avansul a fost de la 32% la 41%.
Studiul relevă că frauda lovește/poate lovi atât din interiorul, cât și din exteriorul organizațiilor, iar în foarte multe cazuri există complicitate între fraudatorii externi și cei interni. Potrivit raportului, clienții, hackerii și furnizorii sunt responsabili de 39% din incidentele de criminalitate economică raportate în ultimii doi ani. „Sub diverse presiuni, personale sau profesionale, cum ar fi atingerea anumitor rezultate, angajații pot apela la mită și corupție, la contabilitate creativă sau la alte acte frauduloase care pot prejudicia companiile financiar și reputațional. Controalele antifraudă contribuie la protejarea resurselor, reputației și siguranței companiilor, însă simpla definire de controale nu este suficientă. Este importantă verificarea implementării și aplicării controalelor definite” comentează Ana Sebov, citată în comunicat.
Raportul subliniază importanța prevenirii și modul în care investițiile în abilitățile și tehnologia potrivite pot crea un avantaj. Aproape jumătate dintre organizații au răspuns la infracțiuni prin implementarea și îmbunătățirea controalelor, iar peste 60% dintre organizații încep să folosească tehnologii avansate, precum inteligența artificială și învățarea automată pentru combaterea fraudei, corupției sau a altor infracțiuni economice.
Potrivit studiului, unul din cinci respondenți a menționat că fraudele efectuate de furnizori au avut impactul cel mai mare. 13% dintre respondenții care au fost victimele fraudei în ultimii doi ani au raportat pierderi de peste 50 de milioane de dolari ca urmare a acestor incidente. De asemenea, comportamentele anticoncurențiale, folosirea de informații privilegiate, evaziunea fiscală, spălarea de bani, mita și corupția au fost raportate ca fiind cele mai costisitoare fraude, raportate la pierderile directe și costurile necesare cu măsurile de remediere. Companiile arată, de asemenea, că adoptarea noilor tehnologii implică costuri ridicate, lipsa de expertiză, resursele limitate, iar 28% dintre respondenți nu sunt siguri de valoarea adăugată a acestor soluții.
Studiul PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” din 2020 a fost realizat pe baza răspunsurilor a peste 5.000 de respondenți din 99 de țări din întreaga lume. Cei interesaţi pot consulta ediția globală a raportului aici.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Cartea pentru copii, de la „Cenușăreasă” la podiumul premianților
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat și de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viață atestat și de o stație de metrou
Corul Madrigal. Concerte ale valorilor muzicale la superlativ
Expozițiile, gazde primitoare pentru arte și profesii
Voluntariatul, act de voință în sprijinul culturii și artei