MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
Radu Urziceanu (CFR SA): În trimestrul I 2026, estimăm lansarea licitației pentru tunelul Predeal-Brașov

Radu Urziceanu (CFR SA): În trimestrul I 2026, estimăm lansarea licitației pentru tunelul Predeal-Brașov

Telex » Știri 3 iulie, 9:18  

Lansarea licitației pentru tunelul Predeal - Brașov ar putea avea loc în trimestrul I din 2026, contractul fiind estimat la 1,8 miliarde de euro, a declarat, miercuri, șeful Direcției Strategie, Reglementări și Reprezentare Externă „CFR” SA, Radu Urziceanu, la conferința „Italy & Romania, building together sustainable infrastructure”, relatează Agerpres. Potrivit acestuia, tunelul va avea o lungime de 10 kilometri.

„Este un studiu de fezabilitate pentru acest tunel, pentru această legătură Predeal - Brașov, care se va face indiferent de concluziile studiului strategic privind marea viteză. Atunci când se va face, se va face ținând cont și de evoluțiile ulterioare ale infrastructurii și ale circulației feroviare în România, ținând cont și de finanțarea care va fi alocată pentru această investiție. În cazul în care resursele financiare nu vor fi cele așteptate, se va face o scădere a vitezei, o scădere a parametrilor de construcție. Studiul de fezabilitate pentru tunel este finalizat sau spre finalizare. Deci, în trimestrul I 2026 noi estimăm lansarea licitației pentru tunelul Predeal - Brașov, evident, în funcție de finanțarea pe care o vom avea la dispoziție. Cum am spus, CFR este concesionarul infrastructurii feroviare, care este proprietatea statului. Toate investițiile sunt în sarcina statului, nu sunt în sarcina CFR SA. CFR realizează doar întreținerea și reparația curentă a infrastructurilor feroviare. Deci, oricum se vă face acest tunel. Cu viteză mai mare sau mai mică, dar se vă face”, a completat, pentru Agerpres, Radu Urziceanu, după dezbateri. Practic, va trebui făcută legătura între două secțiuni care sunt deja modernizate pentru circulația trenurilor de călători cu o viteză de maximum 160 de km/h.

„Generic, tunelul va folosi în Predeal linia modernizată existentă, făcând conexiunea către Brașov unde, la fel, este o linie feroviară modernizată. Deci, va trebui făcută legătura între două secțiuni care sunt deja modernizate pentru circulație cu maximum 160 de km/oră pentru trenuri de călători, ținând cont de toate constrângerile geologice, de traseu, de mediu, de Natura 2000, deci de toate constrângerile posibile. Va rezulta o variantă de traseu care să țină cont și de constrângeri și de eficiența economică a unei asemenea investiții”, a menționat oficialul CFR SA.

El a subliniat că acest proiect este esențial pentru finalizarea conexiunii între Constanța și vestul României, trecerea Carpaților din punct de vedere feroviar fiind un punct critic.

„Este o legătură absolut esențială pentru asigurarea, finalizarea conexiunii între Constanța și vestul României. Trecerea Carpaților din punct de vedere feroviar este un punct critic. În Predeal sunt introduse niște măsuri de siguranță a circulației, care din punctul de vedere al siguranței circulației sunt esențiale, dar din punctul de vedere al eficienței economice al transportului de marfă induc pierderi și costuri, așa că străpungerea unui nou tunel este o soluție esențială pentru reducerea declivităților. Și având în vedere perspectiva de a avea o linie feroviară de mare viteză pe termen mediu spre lung, dat fiind vorba de o investiție majoră, a avea acel tunel construit care să permită o eventuală circulație cu 200 km/h este un lucru de bun simț și ingineresc și economic”, a explicat acesta.

Radu Urziceanu a precizat că în urmă cu șase luni a fost demarat un studiu strategic privind oportunitatea, eficiența și fezabilitatea economică și financiară, plus implicațiile economice și financiare ale unei investiții în infrastructura feroviară care să permită circulația cu o viteză de 250 de km la oră, acesta fiind punctul limită al marii viteze.

„Studiul este în curs, este o mare companie internațională cu foarte mare experiență în zona aceasta și sunt convins că atunci când va fi finalizat se va constitui într-un reper pentru toți decidenții politici prezenți și ulteriori. Este vorba de o decizie politică majoră pentru o investiție majoră. Cât despre costuri, calculați între 10 și 12 milioane de euro pe kilometru de linie feroviară de mare viteză și putem socoti pentru 1.000 de kilometri ce ar însemna așa ceva. Deci, este o investiție care se face nu pentru o generație, ci se face pentru un termen foarte lung și este un proiect al unei generații”, a adăugat el.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.