Rațional și emoțional
Numărul 33-34, 23 aug. - 6 sep. 2023 » La început a fost cuvântul...
Totdeauna, ideile valoroase, în special cele promovate de mass-media, își pierd din substanță, din efecte, dacă sunt exprimate deficitar sub aspect lingvistico-logic. O atestă, între multe exemple, afirmația unui participant la o dezbatere televizată: „Succesul în afaceri este condiționat de mulți factori, mai ales de cei psihologici și emoționali”. În acest caz, constatăm încălcarea evidentă a raportului dintre parte și întreg, cunoscut fiind că emoțiile sunt un fenomen intrinsec de natură psihologică.
O eroare asemănătoare a „comis” un editorialist din presa tipărită: „Raționalitatea economică constituie o rezultantă a percepției corecte și exacte a realităților, precum și a diminuării capacității subiective de reacție la semnalele transmise de evenimentele din jur”. Aici avem de-a face cu un cumul de greșeli, inclusiv stufoșenia frazei și „strecurarea” unei cacofonii, dar mai important este de sesizat că o „percepție” corectă nu poate fi... „inexactă”. Apoi, care ar fi diferența dintre „realități” și „evenimentele din jur”? Și între „evenimente” și „realități”? Totodată, „percepția” nu poate fi, în nicio împrejurare, un element „obiectiv”.
Consemnăm și o frază rostită de un reporter de radio: „Este onest și cinstit să se recunoască, în spațiul academic și cel public, caracterul insuficient al experiențelor inedite, ca premiere în domeniul de specialitate al fiecăruia”. Și în această frază întâlnim formulări greoaie, însă, erorile mai grave constau în ignorarea faptului că „spațiul public” include și „spațiul academic”, după cum orice fapt înregistrat „în premieră” este necondiționat și... „inedit”. Chiar dacă asemenea derapaje nu sunt semnalate în această rubrică „în premieră”, revenirea asupra lor (impusă – cum s-a văzut – de „realități”) reprezintă, incontestabil, un apel la „raționalitate”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Actuala „ofensivă” a cărţii înregistrează noi victorii pe „frontul” lecturilor de calitate
Susţinere financiară suplimentară pentru protejarea „Tezaurului Uman Viu”
ArtSafari: cinci expoziţii de excepţie cu opere ale marilor artişti plastici români
Istoria Teatrului, o „scenă” pentru eternitate
Cartea pentru copii, de la „Cenuşăreasă” la podiumul premianţilor
Monumentele istorice, comori pentru eternitate
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat şi de un important festival cinematografic