Scop și mijloc

Scop și mijloc

Numărul 37, 20-26 sept. 2023  »  La început a fost cuvântul...

Tratarea în mass-media a temelor actuale din viața economică și socială a țării ar avea mult de câștigat dacă toate abordările s-ar caracteriza și prin acuratețea exprimării. Așa, de exemplu, un editorial apărut într-o revistă săptămânală afirma: „Avem nevoie de un comportament care să stabilească corect scopurile urmărite de decidenți, ca o precondiție a unor opțiuni fezabile”. Culmea ar fi ca „scopurile” să se stabilească după declanșarea acțiunilor îndreptate spre realizarea acestora și ca „o precondiție” să fie, la rândul ei, stabilită ulterior declanșării acțiunii și toate acestea să fie „corecte”, dar nu și „fezabile”!

În afară de cacofonia ușor de sesizat, se impune a constata că succesiunea operațiunilor și includerea „fezabilului”, cum este firesc, în ansamblul decizional „corect”, înseamnă, toate la un loc, exact „comportamentul de care avem nevoie”.

La rândul său, un prezentator de emisiuni radiofonice susținea că „o comunicare bună și eficientă cu salariații permite managerului să folosească mijloacele cele mai adecvate de convingere, mai ales prin caracterul repetitiv, de laitmotiv al propriului său discurs public”. Și în acest caz, se observă că s-a recurs la o formulă pleonastică, „repetitiv” și „laitmotiv”. Apoi, s-a încălcat raportul dintre parte și întreg („eficiența” implică, obligatoriu, un efect „folositor”). Și, mai grav, nerespectarea secvențialității acțiunilor determină confundarea „scopului” cu „mijloacele”.

Mai consemnăm intervenția unui participant la o dezbatere televizată care a spus, între altele: „Greșelile și inexactitățile din actele manageriale sunt o frână în activitatea firmei, deoarece o îndepărtează de scopurile propuse pentru viitor”. Oare, „inexactitățile” nu se încadrează în categoria mai largă a „greșelilor”? Iar „scopurile” acțiunilor nu privesc... „viitorul”? Putem, deci, conchide că, în materie de exprimare publică, „scopurile” nu pot fi atinse prin mijloace lingvistico-logice marcate fie și numai de... „inexactități”. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.