Sprijinul financiar implementat prin OUG nr. 138/2022 va fi acordat eșalonat, în două tranșe

Sprijinul financiar implementat prin OUG nr. 138/2022 va fi acordat eșalonat, în două tranșe

Numărul 12, 2-8 apr. 2025  »  Curier legislativ

Prin OUG nr. 19/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 282 din 31 martie 2025, a fost modificată și completată OUG nr. 138/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul energiei.
Potrivit unui comunicat al Executivului, noul act normativ reglementează plata eșalonată a sprijinului financiar destinat întreprinderilor incluse în schema de ajutor de stat implementată prin OUG nr. 138/2022, aprobată cu modificări prin Legea 130/2024. Măsura se aplică pentru acordurile de finanțare încheiate după data intrării în vigoare a acestui act normativ.

Guvernul a decis ca acest sprijin financiar să poată fi acordat în două tranșe, pe măsură ce România încasează sume suplimentare care ar fi alocate bugetului schemei de ajutor de stat din veniturile care se acumulează în urma scoaterii la licitație de către Ministerul Finanțelor prin platforma comună a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României. Scopul este de a eficientiza sprijinul financiar acordat industriei energo-intensive din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare din România, în principal din cauza  costurilor indirecte ale emisiilor de gaze cu efect de seră.

Bugetul anual estimat pentru această formă de sprijin este de maximum 150 milioane euro, echivalentul în lei al cotei de 15% din sumele acumulate în urma acestor licitații care se organizează de mai multe ori pe săptămână. Beneficiari ai acestor măsuri sunt companiile eligibile din sectoare considerate ca fiind expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon  din cauza costurilor indirecte ale emisiilor de gaze cu efect de seră care se reflectă  în prețul energiei electrice care este suportat de beneficiar. Mai precis, este vorba despre consumatorii energo-intensivi de energie electrică (reprezentând producția și prelucrarea metalelor, construcții metalice și echipamente, producția de hidrocarburi, producția de substanțe chimice, fibre, hârtie și mase plastice), care contribuie anual cu aproximativ 6% PIB și direct la bugetul de stat și local (fără TVA) cu peste 100 milioane de euro la impozitul pe venit, impozitul pe proprietate, accize și redevențe.

De asemenea, prin OUG nr. 19/2025 este continuat sprijinul acordat de România Republicii Moldova pentru asigurarea de energie. Astfel, în cazul în care Republica Moldova nu poate să își asigure consumul național de energie electrică prin producție proprie, producătorii de energie electrică au obligația să încheie contracte bilaterale, în limita cantităților disponibile, cu traderi/furnizori de energie electrică desemnați de către Guvernul Republicii Moldova în acest sens, la prețul de referință prevăzut în acest act normativ, la care se adaugă costul certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, după caz. Energia electrică vândută în aceste condiții acoperă exclusiv necesarul de consum al consumatorilor finali din Republica Moldova.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.