Autoizolarea, o oportunitate pentru accesul la actul de cultură
Numărul 13-14, 7-22 aprilie 2020 » Eveniment
Inițiative de acest gen aparțin și altor muzee din Capitală și din alte mari centre urbane ale țării, muzee de istorie, etnografie, arte vizuale, precum și unor instituții teatrale (de exemplu Teatrul Național I.L. Caragiale din București) și muzicale. În acest fel, se lărgește considerabil gama posibilităților de a ne lua fiecare „porția de cultură”, de a ne păstra și extinde bunele obiceiuri în calitate de vizitatori și participanți la acțiunile organizate de instituțiile amintite, apropiindu-ne, astfel, de condițiile normale ale perioadei antecriză. Așa cum decurg lucrurile, este de așteptat ca, în perioada următoare, cât timp va fi în vigoare starea de urgență, să se multiplice modalitățile de folosire a spațiului virtual de tot mai multe instituții prin acoperirea corespunzătoare a unei mai mari varietăți de preferințe, de preocupări.
Pe același flux al informațiilor online, dar într-un context mai larg, ni s-a adus la cunoștință că Ministerul Culturii a stabilit modul de derulare a Programului ACCES Online, privind asigurarea finanțării proiectelor care urmează să se deruleze exclusiv în mediul virtual. Nu este vorba, deocamdată, despre o sumă mare, ci despre un milion de lei, cu limita maximă pentru un proiect de 50.000 de lei. Este limpede că, în împrejurările actuale, prioritatea absolută a constituie alocarea de fonduri consistente pentru sectorul medical, după cum resursele și acoperirea nevoilor economiei reale cu fonduri bugetare cât mai consistente reprezintă o prioritate de necontestat. Cu toate acestea, echilibrul impus de viață, de ansamblul necesităților materiale, dar și al celor cultural-artistice, determină decizii de natura celei despre care vorbim, respectiv Programul ACCES Online.
Mai consemnăm implicarea unor mari companii și fundații în susținerea financiară a multor inițiative cultural-științifice tot prin folosirea spațiului virtual astfel încât activitatea de profil să nu se întrerupă total, ci, dimpotrivă, să continue la nivelul posibilităților din prezent și din viitorul previzibil. Donațiile – unele dintre ele efectuate sub semnul anonimatului – indică un proces promițător de renaștere a mecenatului care – cum bine se știe – are tradiții bogate în țara noastră.
Pe baza unor asemenea date ale actualității, se poate aprecia că, în absența evenimentelor care strângeau laolaltă mase mari de oameni, se manifestă tot mai evident și mai amplu spiritul de inițiativă menit să diminueze efectele profund negative, dramatice și tragice, ale epidemiei de coronavirus, să confere vieții cotidiene limitate de restricții pe deplin justificate câte ceva din normalitatea pierdută temporar, o normalitate care include cultura, ca o componentă fundamentală a condiției umane.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La MNAR, filmul de artă este la el acasă
România devine un hub cultural-artistic atestat şi de un important festival cinematografic
Lectura, ca mod de viaţă atestat şi de o staţie de metrou
Corul Madrigal. Concerte ale valorilor muzicale la superlativ
Expoziţiile, gazde primitoare pentru arte şi profesii
Voluntariatul, act de voinţă în sprijinul culturii şi artei
Când cererea şi oferta se întâlnesc: manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele, pentru toate preferinţele
La Muzeul Naţional de Artă al României, încă o deschidere spre lume: Galeria de Artă Decorativă Europeană