Autoizolarea, o oportunitate pentru accesul la actul de cultură

Autoizolarea, o oportunitate pentru accesul la actul de cultură

Numărul 13-14, 7-22 aprilie 2020  »  Eveniment

Alexandra Rizea

PUBLICITATE
n fluxul informațiilor online apar tot mai des știri de genul celei care a inspirat însemnările de față: Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) a postat pe site-ul propriu totalitatea imaginilor componente ale unor expoziții tematice și a altor proiecte virtuale. Informația este însoțită de o remarcă demnă de reținut: autoizolarea, în condițiile actuale, poate să reprezinte și o reală oportunitate pentru sute de mii de persoane în vederea unui acces mai facil la actul de cultură, înțelegând prin această sintagmă, deopotrivă, creațiile științifice și cele artistice. Expozițiile MNIR includ documente, grupate tematic, referitoare la Columna lui Traian, România în Primul Război Mondial, Marea Unire, perioada interbelică, arme din toate timpurile, elemente de heraldică și multe, multe altele. Cu siguranță că iubitorii de istorie (și nu numai ei) vor profita de prilejul oferit de Muzeu, pentru a accesa spațiul virtual al acestuia, dedicându-și astfel o parte a timpului liber, dilatat (dacă putem folosi o asemenea expresie) de starea de urgență în care ne aflăm cu toții.

Inițiative de acest gen aparțin și altor muzee din Capitală și din alte mari centre urbane ale țării, muzee de istorie, etnografie, arte vizuale, precum și unor instituții teatrale (de exemplu Teatrul Național I.L. Caragiale din București) și muzicale. În acest fel, se lărgește considerabil gama posibilităților de a ne lua fiecare „porția de cultură”, de a ne păstra și extinde bunele obiceiuri în calitate de vizitatori și participanți la acțiunile organizate de instituțiile amintite, apropiindu-ne, astfel, de condițiile normale ale perioadei antecriză. Așa cum decurg lucrurile, este de așteptat ca, în perioada următoare, cât timp va fi în vigoare starea de urgență, să se multiplice modalitățile de folosire a spațiului virtual de tot mai multe instituții prin acoperirea corespunzătoare a unei mai mari varietăți de preferințe, de preocupări.

Pe același flux al informațiilor online, dar într-un context mai larg, ni s-a adus la cunoștință că Ministerul Culturii a stabilit modul de derulare a Programului ACCES Online, privind asigurarea finanțării proiectelor care urmează să se deruleze exclusiv în mediul virtual. Nu este vorba, deocamdată, despre o sumă mare, ci despre un milion de lei, cu limita maximă pentru un proiect de 50.000 de lei. Este limpede că, în împrejurările actuale, prioritatea absolută a constituie alocarea de fonduri consistente pentru sectorul medical, după cum resursele și acoperirea nevoilor economiei reale cu fonduri bugetare cât mai consistente reprezintă o prioritate de necontestat. Cu toate acestea, echilibrul impus de viață, de ansamblul necesităților materiale, dar și al celor cultural-artistice, determină decizii de natura celei despre care vorbim, respectiv Programul ACCES Online.

Mai consemnăm implicarea unor mari companii și fundații în susținerea financiară a multor inițiative cultural-științifice tot prin folosirea spațiului virtual astfel încât activitatea de profil să nu se întrerupă total, ci, dimpotrivă, să continue la nivelul posibilităților din prezent și din viitorul previzibil. Donațiile – unele dintre ele efectuate sub semnul anonimatului – indică un proces promițător de renaștere a mecenatului care – cum bine se știe – are tradiții bogate în țara noastră.

Pe baza unor asemenea date ale actualității, se poate aprecia că, în absența evenimentelor care strângeau laolaltă mase mari de oameni, se manifestă tot mai evident și mai amplu spiritul de inițiativă menit să diminueze efectele profund negative, dramatice și tragice, ale epidemiei de coronavirus, să confere vieții cotidiene limitate de restricții pe deplin justificate câte ceva din normalitatea pierdută temporar, o normalitate care include cultura, ca o componentă fundamentală a condiției umane.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.