„Implicarea civică reprezintă o unitate de măsură a modului în care noi, profesioniștii contabili, acționăm în numele interesului public”

„Implicarea civică reprezintă o unitate de măsură a modului în care noi, profesioniștii contabili, acționăm în numele interesului public”

Numărul 13-14, 7-22 aprilie 2020  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Dan Apreotesei, expert contabil, membru al Filialei CECCAR Brașov 

Alexandra Rizea: Vă propunem să începem interviul cu o sinteză a drumului parcurs de dvs. în exercitarea profesiei, astfel încât să se desprindă principalele elemente care determină obținerea performanței în propria carieră.

Dan Apreotesei: O influență notabilă în alegerea profesiei a avut-o domnul director Niculescu de la Liceul „C.D. Nenițescu”, actualmente Liceul de Științe ale Naturii „Emil Racoviță” din Brașov. Cu toate că am absolvit liceul cu specializarea în domeniul silvic, am luat în considerare îndrumarea dragului meu profesor de a urma cursurile Facultății de Științe Economice, la profilul Contabilitate și Informatică de Gestiune, din cadrul Universității Transilvania din Brașov. Facultatea a fost o mare provocare, deoarece însușirea cunoștințelor într-un domeniu nou pentru mine a fost permanent legată de dorința de a fi performant în profesia aleasă, de a-mi verifica tot timpul nivelul de pregătire în practica nemijlocită. Am început să profesez încă din ultimul an de facultate (1996), când, pe lângă cursuri, lucram part-time la Radio Brașov, la Romaradiatoare și țineam contabilitatea unei societăți comerciale. Pe atunci, nu era tocmai lesne să îți cumperi calculator, imprimantă, iar evidența contabilă se făcea doar manual, pe hârtie. Această experiență mi-a prins bine, fiindcă ulterior am colaborat și continui să colaborez cu o societate de software dedicată managementului financiar-contabil. Am auzit destul de mulți oameni care, de pildă, la întrebarea „de unde a rezultat această sumă?” au răspuns „nu știu, așa mi-a scos programul!”. În perioada februarie 1999-martie 2001, am lucrat în cadrul a două societăți comerciale. La una – cu normă întreagă, unde am fost și contabil-șef, iar la a doua lucram, în paralel, cu o jumătate de normă. A fost o perioadă de acumulare consistentă a cunoștințelor necesare practicării aceastei frumoase și importante meserii. În anul 2000, am devenit, conform titulaturii din acea vreme, contabil autorizat cu studii superioare, iar în martie 2007 am obținut calitatea de expert contabil. Mi-am deschis cabinetul propriu de contabilitate în aprilie 2001, iar societatea de expertiză contabilă în noiembrie 2001. În momentul de față, echipa cu care lucrez este formată din șase specialiști.

Dacă ar fi să prezentați cerințele de bază ale unor servicii contabile de înaltă calitate, pe ce anume ați pune accentul?

Un element important în oferirea serviciilor contabile de calitate îl reprezintă activitatea de customer service, acordarea de asistență specializată clienților companiei. Aceasta presupune inițiativă, creativitate în rezolvarea diverselor situații care pot să apară, în găsirea modului de lucru optim, eficient între noi și clienții. De asemenea, este importantă comunicarea. Clienții își conștientizează nevoile reale și noi le venim în întâmpinare prin soluții posibil de aplicat. Spun posibil fiindcă există situații când nu poți satisface anumite nevoi, fie din motive de competență, fie că nu dispunem de cadrul legal pentru rezolvare. Legătura între profesioniștii contabili și clienți este, așadar, una de colaborare, de suport din partea noastră și de aceea este esențial să identificăm situații de „win-win”, adică obținerea de avantaje pentru ambele părți. Aș adăuga: flexibilitate, disponibilitate – părți componente ale adevăratului profesionalism. 

Care a fost și este importanța teoretică și practică a calității de membru al CECCAR în procesul afirmării dvs. profesionale, în contextul economico-social al județului Brașov?

Ar fi multe de spus, dar mă voi referi la câteva exemple, relevante din punctul meu de vedere. De-a lungul timpului, am ocupat mai multe funcții în cadrul Filialei CECCAR Brașov: vicepreședinte al Consiliului filialei, membru în Consiliul filialei și în Comisia de cenzori. Aceste poziții m-au ajutat să înțeleg mai bine importanța profesiei noastre și impactul real pe care îl are în mediul economic al Brașovului. Conștientizarea acestui fapt și-a găsit expresia atât în relațiile cu colegii, cât și în cele cu beneficiarii serviciilor noastre în promovarea de modalități de lucru moderne, bazate pe încredere, pe realizarea de obiective comune. Exercitarea acestor funcții m-a ajutat să îmi consolidez și să îmi definesc mai bine principiile de practică a profesiei: independență, integritate, confidențialitate, obiectivitate,  respect față de organismul nostru profesional, față de angajați, manageri și instituțiile statului. Consider că este important să acționăm astfel încât aceste principii să fie însușite organic și de viitorii profesioniști contabili. De aceea, societatea de expertiză contabilă pe care o administrez investește în formarea profesională a studenților practicanți de la Univeritatea Transilvania din Brașov. Aceste obiective se realizeză prin practica intensă pe care viitorii profesioniști contabili o efectuează în cadrul societății noastre. Ca un corolar al răspunsului la această întrebare, țin să precizez că implicarea civică reprezintă o unitate de măsură a modului în care acționăm în numele interesului public. 

În ce măsură participarea activă la acțiunile inițiate de Filiala CECCAR Brașov conferă un plus de eficiență serviciilor prestate de dvs. și de ceilalți membri, clienților din mediul de business?

Prin tot ceea ce întreprinde, CECCAR reprezintă o punte între mediul de afaceri, profesioniștii contabili și instituțiile statului. Această realitate își găsește reflectarea în acțiunile inițiate de filiala Brașov, mai ales prin organizarea sistematică de întâlniri de care eu și colegii mei – mă refer la ceilalți profesioniști contabili – am fost și suntem beneficiari din foarte multe unghiuri de vedere. Cum bine se știe, activitatea noastră este complexă. Apar situații, probleme, spețe la care nu ai o rezolvare clară, iar în cadrul acestor întâlniri se soluționează multe dintre ele. Relaționăm, ne sfătuim, schimbăm păreri, descoperim pasiuni comune, ne ajutăm reciproc. Aceste întâlniri creează o legătură profesională și relațională puternică între membri. 

În raport cu experiența acumulată, care sunt căile și mijloacele cele mai adecvate pentru o permanentă conectare a profesioniștilor contabili la exigențele erei digitale, la procesele și fenomenele caracteristice evoluțiilor economico-sociale la nivel local, național, european și global? Cum se conturează viitorul profesiei contabile și ce anume se cere întreprins pentru a se răspunde într-o manieră corespunzătoare provocărilor și oportunităților generate de noile tehnologii?

Cum, de asemenea, bine se știe, profesia contabilă a evoluat și evoluează odată cu dezvoltarea tehnologiei. Astăzi, munca unui expert contabil este mult ușurată de existența programelor informatice specializate care întocmesc situații complexe în timp real, spre deosebire de perioada în care oamenii trebuiau să facă manual aceste operațiuni. De exemplu, în firma noastră de cotabilitate folosim în principal programe informatice de tip cloud. Majoritatea clienților noștri utilizează același software și o mare parte din volumul de procesare a documentelor financiar-contabile o efectuează ei. Astfel, toată lumea câștigă: clienții au acces la date, la informații în timp real – gen: urmărirea clienților și furnizorilor, urmărirea stocurilor, evoluția vânzărilor, analiza costurilor –, iar noi ne alocăm timp pentru coordonarea, verificarea și finalizarea situațiilor financiar-contabile. Consider că una dintre calitățile necesare profesioniștilor contabili este adaptabilitatea, potențată de dorința de a învăța și a evolua. Pentru a rezista și performa în acest domeniu este nevoie de dedicare din partea noastră, o continuă documentare și actualizare cu noile tehnologii care, în definitiv, vin în ajutorul nostru. Timpul recuperat prin activitatea preluată de un calculator se folosește în scopul consultanței oferite clienților și îndrumării acestora în activitatea lor. De fapt, în această direcție cred că se îndreaptă profesia; noi, profesioniștii contabili, vom avea un rol tot mai mare în acordarea de consultanță și tot mai puțin în înregistrarea de documente. Este important ca, indiferent ce facem, să facem cu profesionalism, cu dragoste, cum spunea și Victor Hugo: „Viitorul este un edificiu misterios pe care-l construim astăzi pentru mâine; să-l făurim, deci, din ceea ce avem mai bun în suflet, să-l făurim cu dragoste”.




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.