Competența și responsabilitatea, repere ale profesiei contabile

Competența și responsabilitatea, repere ale profesiei contabile

Numărul 30, 25-31 octombrie 2016  »  Cariere. Drumul spre performanță

Interviu cu Dan Mureșan, președintele Filialei CECCAR Cluj

Alexandra Rizea: Mulțumindu-vă pentru participarea la dezbaterea inițiată de publicația noastră, vă rugăm să vă prezentați cititorilor în dubla dvs. ipostază, de profesionist contabil și de participant direct la conducerea Filialei Cluj.

Dan Mureșan: Pentru a vă răspunde trebuie să pornesc undeva din anii 1985-1986, când am lucrat în comerțul „privat” al cooperației, ceea ce m-a ajutat foarte mult ca, după 1989, să mă adaptez foarte ușor la exigențele economiei de piață. Din 1993 am încercat să fac afaceri dând „cale liberă” unui hobby – plăcerea de a mă „juca” deseori cu cifrele; aceasta a fost contabilitatea.

Deci, hobby-ul s-a transformat într-o opțiune profesională…

Exact. Îndeletnicirea de a înregistra orice eveniment economic în termenii profesiei contabile a devenit pentru mine însuși fundamentul carierei.          Am început cu 10 ani de „cântat la pian” – înregistrări contabile, studii de antreprenoriat în SUA, la Universitatea Virginia, la Atena (Grecia), urmate, firesc, de specializările legale din România. În acest fel, am ajuns astăzi la un grup de firme cu peste 25 de salariați, firme specializate în domeniile financiare și de consultanță. Profesia o exercit în prezent, ca și în trecut, cu implicare și responsabilitate. Zi de zi respect logo-ul firmei „Fă bine – contează!”.

Contează în toate împrejurările vieții, dar și în echilibrarea activității strict profesionale cu îndeplinirea obligațiilor civice.

În calitate de președinte al Filialei CECCAR Cluj, am început, în urmă cu aproape 8 ani, cu timiditate, dar cu inima deschisă să fac ceva bun pentru membrii noștri. Și trebuie să mărturisesc că și după acești ani mă animă același imbold față de colegii de profesie, imblodul de a-i ajuta, fără nicio reținere, pe toți cei care apelează la mine; o fac cu cea mai mare deschidere față de nevoile lor, bineînțeles, în limitele legii, ale principiilor eticii profesionale.

Cu siguranță, cariera dvs. și a multora dintre colegi este nemijlocit legată de ceea ce reprezintă Clujul ca una dintre cele mai importante zone economice, științifice, sociale și culturale ale țării. Din această perspectivă, cred că puteți aduce exemple dintre cele mai semnificative.

M-am născut la Satu Mare, într-o familie care promova reguli de viață stricte, dar care îmbrățișa, în același timp, ideile inovative. Am devenit clujean din 1984, aducând cu mine experiențele anterioare. Am învățat că viața ne este dată pentru a fi trăită cu bucurie și pentru a împărtăși multă pozitivitate în jurul nostru; cred că aceasta este moștenirea pe care am adus-o din copilăria mea petrecută în Satu Mare. Aici, la Cluj-Napoca, am simțit totdeauna că acest frumos oraș transilvănean are un potențial deosebit mai ales datorită mediului educațional universitar și multiculturalității armonioase în care își duce existența. Acestea sunt atu-urile din trecut, din prezent și sunt sigur că vor fi atu-urile Clujului și în viitor.

Este o premisă rațional-emoțională care, sunt sigură, v-a marcat și vă marchează în tot ceea ce întrreprindeți.

De la începutul anilor ’90, de când am început frumoasa „aventură” în profesia contabilă, m-am gândit că am și obligația de a sluji mediul antreprenorial, implicându-mă în activitatea Asociației Patronilor și Meșteșugarilor Cluj, ajungând în poziția de vicepreședinte, precum și în activitatea CNIPMMR. În aceste calități am militat continuu pentru îmbunătățirea sistemului legislativ, astfel încât să fie cât mai stimulativ și pentru dezvoltarea IMM-urilor din România. Am contribuit la obținerea următoarelor modificări legislative: reintroducerea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor; introducerea TVA-ului la încasare și modificarea lui prin opțiune; mărirea plafoanelor pentru plata TVA pentru microîntreprinderi; simplificarea și clarificarea declarațiilor fiscale; promovarea sistemului electronic de înregistrare a declarațiilor fiscale; reducerea impozitării muncii prin diminuarea taxelor sociale; susținerea creșterii salariului minim pe economie.

Vorbind despre Cluj-Napoca, nu putem să nu subliniem potențialul deosebit al contabililor din zonă. Cum acționează Filiala CECCAR pentru a valorificarea acest potențial, mai cu seamă în ceea ce privește concretizarea conceptului de dezvoltare profesională?

Potențialul economic al zonei s-a răsfrânt în mod firesc și asupra profesiei contabile din acest areal românesc. Profesia contabilă a cunoscut o dezvoltare intensă concomitent cu creșterea investițiilor în zonă prin impactul acestui magnet al Clujului reprezentat de mediul universitar. Pentru a nuanța evaluările, trebuie să menționez și unele vulnerabilități care au afectat și afectează exercitarea profesiei contabile, cum ar fi, de exemplu, instabilitatea unor locuri de muncă, creșterea accentuată a costurilor salariale pentru economiști, inconsecvența implicării unor tineri în formarea lor profesională.

Și cum contracarați aceste situații?

Filiala CECCAR, împreună cu organizații patronale locale – APM, UGIR Cluj, CNIPMMR – a inițiat continuu întâlniri cu exponenții mediului de afaceri, ai sistemului fiscal, pentru a răspunde adecvat „exigențelor” la care sunt supuși profesioniștii contabili.

În context, ce loc și rol atribuiți creației științifice, spiritului novator în perfecționarea profesională a membrilor Filialei?

Legătura strânsă dintre Filiala CECCAR Cluj și Universitatea Babeș-Bolyai – Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a creat condiții de colaborare stransă între mediul profesional contabil și cel științific universitar, membrii Filialei fiind participanți permanenți la conferințe, la alte manifestări de mare interes, unul dintre obiectivele noastre constituindu-l îmbunătățirea procesului de formare a viitorilor contabili.  

În continuitatea acestor preocupări în plan educativ-formativ, vă rog să vă referiți la ceea ce întreprindeți concret pentru promovarea principiilor și practicii învățării continue.

În această eră a tehnologiei IT este dificil să ții trează ideea de pregătire continuă prin cursuri directe și nu online. Cred că suntem într-o perioadă de tranziție între cursurile clasice „la sală” și cele moderne online, unde cursantul trebuie să stea în fața monitorului, focusat pe subiectul prezentat. De asemenea, consider că acest concept, până va fi pe deplin conturat, trebuie mixat, astfel încât să existe acea interacțiune directă cu lectorul, având loc un transfer benefic de informații. Este destul de complicat să promovezi cursuri cât mai interesante pentru a avea o prezență solidă la cursurile de formare continuă pentru membrii care sunt deosebit de solicitați în activitatea lor profesională cotidiană. Ei trebuie să consume timp și energie și pentru a urma cursurile de pregătire continuă. În același timp, ca lector-formator, trebuie să ai o prezentare atrcativă, activă pentru a menține treaz interesul cursanților după o zi de muncă în contabilitate. Și, totodată, să prezinți subiecte de actualitate, cu impact profesional, astfel încât să ai în fiecare zi un număr egal de cursanți cu cel înscris în liste.

În ce măsură membrii Filialei sunt implicați în conceperea și realizarea programelor de dezvoltare economică și socială a municipiului și a județului?

Cred că acest concept, de implicare activă în viața comunității din care fac parte, abia acum începe să fie asimilat și de profesioniștii contabili. Prezentându-le, chiar la cursurile de formare continuă, necesitatea și beneficiul implicării în activități comunitare, de exemplu CSR – Corporate Social Responsability, de susținere socială, economică a vieții comunității din care fac parte, îi convingem că acestea reprezintă un câștig viitor și pentru ei. Cu certitudine, mulți dintre membrii noștri se implică în mod individual în astfel de activități fără să facă o mare publicitate în urma acestor acțiuni. Eu, cu firma mea, ne implicăm activ în activități sociale de peste 10 ani, fiind bucuroși să susținem persoane cu probleme de sănătate (dizabilități fizice), precum și persoane cu probleme sociale. Echipa firmei noastre a participat la numeroase acțiuni de voluntariat: am gătit în centre sociale, am amenanjat spațiul exterior și am creat intimitate socială la un centru de persoane cu probleme de dependență, am reamenanjat o grădiniță în mediul rural, am oferit calculatoare la o școală pentru persoane cu deficiențe de vedere, am susținut financiar un turneu de șah tot pentru persoane cu deficiențe de vedere, am ajutat la achiziționarea unei proteze moderne pentru o persoană fără un membru inferior. În ceea ce privește perspectiva, consider că prezentarea disponibilității oficiale din partea organismului CECCAR către organismele naționale, regionale și locale (Comisii de dialog social, organisme tripartite regionale, comisii pe lângă consiliile județene și locale) în oferirea unui suport gratuit de consiliere economică ar fi un proiect excelent. Sunt convins că mulți dintre membrii noștri ar avea de spus un cuvânt competent, cu greutate în conceperea și derularea unor asemenea activități.

Comentariile vor fi publicate doar după validarea acestora de către moderator. Nu vor fi publicate comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau la ură, precum și acuzații fără acoperire. Vă mulțumim!


Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.