Lege promulgată: Măsuri mai stricte pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului
Numărul 20, 28 mai - 3 iun. 2025 » Curier legislativ
Președintele interimar Ilie Bolojan a promulgat joi, 22 mai, Legea privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (Legea nr.86/2025). Actul normativ instituie măsuri mai stricte pentru combaterea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului, cum ar fi: Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) va avea autoritatea necesară pentru coordonarea politicilor și activităților operaționale privind riscurile naționale, introducerea unei cerințe explicite pentru furnizarea către autoritățile publice (cu excepția autorităților de supraveghere) și organismele de auto-reglementare (SRB-uri) a rezultatelor evaluărilor riscurilor, dezvoltarea unui sistem național automatizat pentru stabilirea proceselor necesare pentru colectarea și analizarea continuă a datelor statistice. De asemenea, se prevede obligativitatea aplicării măsurilor sporite de cunoaștere a clientelei (CDD) pentru fostele PEP (persoane expuse politic) care prezintă riscuri, chiar și standard sau mai mici, până la eliminarea completă a acestora, agenții imobiliari vor aplica măsuri CDD atât pentru cumpărător, cât și pentru vânzător, iar pragurile pentru aplicarea măsurilor CDD vor fi reduse de la 15.000 euro la 1.000 euro pentru furnizorii de servicii de criptoactive.
Potrivit noii legi, după împlinirea unui termen de un an de la data la care o persoană a încetat să mai ocupe o funcție publică importantă, entitățile raportoare nu mai consideră persoana respectivă ca fiind expusă public, cu excepția cazului în care persoana mai prezintă un risc asociat persoanelor expuse public din cauza influenței pe care o poate exercita, ca urmare a funcției sale anterioare, situație în care perioada va fi extinsă cu încă un an.
De asemenea, Legea nr.86/2025 prevede că instituțiile de credit și instituțiile financiare nu vor furniza produse persoanelor cu nume fictive, conturi anonime, carnete de economii anonime sau casete de valori anonime și nici servicii de acceptare la plată a cardurilor preplătite anonime.
Furnizorii de servicii de jocuri de noroc tip cazinou au obligația să identifice toate tranzacțiile desfășurate de către clienți în cazinou și să facă asocierea între acestea și profilul clientului stabilit în urma aplicării măsurilor de cunoaștere a clientelei.
Casele de schimb valutar au obligația de a aplica măsurile standard de cunoaștere a clientelei atunci când se efectuează tranzacții a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a minimum 2.000 euro, indiferent dacă tranzacția se efectuează printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele.
Furnizorii de servicii de criptoactive au obligația de a aplica măsurile standard de cunoaștere a clientelei atunci când se efectuează tranzacții a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a minimum 1.000 euro, indiferent dacă tranzacția se efectuează printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele.
Entitățile raportoare aplică măsurile de cunoaștere a clientelei tuturor clienților noi. Entitățile raportoare aplică măsurile de cunoaștere a clientelei și clienților existenți, în funcție de risc și materialitate, luând în considerare momentul în care au fost aplicate anterior măsurile de cunoaștere a clientelei și relevanța acestora, sau atunci când circumstanțele relevante privind clientul se schimbă sau în cazul în care entitățile raportoare au în cursul anului calendaristic relevant obligația legală de a contacta clientul pentru a examina toate informațiile relevante referitoare la beneficiarul real sau în cazul în care entitățile raportoare au această obligație în temeiul dispozițiilor art. 62 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
În cazul persoanelor juridice, entitățile raportoare solicită informații despre sediul real, dacă este diferit de sediul social.
Entitățile raportoare efectuează, în toate cazurile, identificarea și verificarea identității clientului și a beneficiarului real, monitorizarea adecvată, documentată și formalizată a tranzacțiilor și relațiilor de afaceri pentru a permite depistarea tranzacțiilor neobișnuite sau suspecte.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
„Bucharest Tech Week”, o imagine a viitorului pregătită în prezent
BookFest: un milion de cărți și tot atâtea oferte de lectură captivantă
Mărturii de neuitat despre Tudor Arghezi, marele autor al „Cuvintelor potrivite”
București, gazdă a unui spectacol internațional al „sportului minții”
LYNX Festival – imagini ale minunilor naturii, pledoarie în susținerea protecției mediului
20 de săptămâni de regal teatral: Caravana Shakespeare
Pregătirile pentru TIFF 2025 anticipează noi succese ale cinematografiei românești
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu”, premise ale unor concerte memorabile