MF: În proiect, măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale
Numărul 36, 17-23 sep. 2025 » Direct de la sursă
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Hotărâre publicat astăzi în transparență decizională, Normele de aplicare a prevederilor Legii nr.203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale. Potrivit Notei de fundamentare, prin proiectul de act normativ se reglementează mecanismele și procedurile de achitare a sumelor reprezentând amenzi contravenționale, în sistem pilot, în cazul în care sancțiunile se aplică de către agenții constatatori ai Ministerului Afacerilor Interne, în condițiile Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, cu modificările și completările ulterioare. Sumele astfel încasate în contul unic deschis la Trezoreria operativă centrală din cadrul Ministerului Finanțelor se fac venit la bugetul local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în care domiciliază contravenientul. Distribuirea sumelor se realizează de Trezoreria operativă centrală pe baza datelor privind evidența persoanelor fizice existente la nivelul MF valabile la momentul efectuării transferului. Prin excepție, sumele reprezentând amenzile contravenționale aplicate persoanelor fizice fără domiciliu în România sau cu domiciliu necunoscut se fac venit la bugetul de stat.
În prezentul proiect de act normativ au fost reglementate modalitățile de plată a amenzilor contravenționale respective, precizându-se că acestea pot fi achitate prin: decontare bancară, inclusiv internet banking, home-banking, mobile banking sau alte mijloace de plată la distanță puse la dispoziția plătitorilor de instituțiile de credit, precum și prin mandat poștal, prin intermediul contului tranzitoriu, în numerar, la orice unitate teritorială a trezoreriei statului, prin intermediul cardurilor bancare utilizând echipamentele POS instalate la orice unitate teritorială a Trezoreriei statului, în numerar, la casieriile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale, prin intermediul cardurilor bancare utilizând Sistemul Național Electronic de Plăți (ghiseul.ro), prin intermediul echipamentelor POS instalate la sediile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale precum și modalitatea de distribuire a sumelor respective.
Alt aspect reglementat prin proiectul de act normativ vizează fluxul de documente reprezentând titlurile de creanță electronice care se transmit de către Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul Ministerului Finanțelor către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale și respectiv către Direcția generală regională a finanțelor publice a municipiului București.
Totodată, a fost stabilită unitar și semnificația seriei de evidență unică a procesului-verbal de contravenție care este constituită din 23 de caractere organizate în cinci grupe numerice, astfel: a) prima grupă reprezintă codul alocat instituției emitente care identifică în mod unic ordonatorul principal de credite de care aparține organul din care face parte agentul constatator și este formată din 4 cifre; b) a doua grupă, reprezentând anul tipăririi procesului verbal, este formată din 2 cifre, respectiv ultimele două cifre ale anului calendaristic; c) a treia grupă este formată din 7 cifre și poate fi folosită pentru eventuale codificări considerate necesare . În cazul în care nu sunt folosite, se va completa cu 7 cifre de „0” (zero); d) a patra grupă este formată din 8 cifre și reprezintă numărul de ordine al procesului-verbal de contravenție; e) a cincea grupă este formată din 2 cifre și reprezintă cifrele de control obținute conform algoritmului de generare a acestora transmis ordonatorului principal de credite de care aparține organul din care face parte agentul constatator, de către Ministerul Finanțelor.
MF precizează că, în contextul în care prezentele Norme metodologice se vor aplica în sistem pilot, amenzilor contravenționale la regimul circulației pe drumurile publice aplicate conducătorilor de autovehicule, stabilite de agenții constatatori ai MAI, prevăzute la art. 21 alin. (1) din Legea nr. 203/2018, cu modificările și completările ulterioare, Ministerului Afacerilor Interne i se alocă numărul „1000” pentru a constitui codul alocat instituției emitente ca primă grupă numerică a seriei de evidență unică a procesului-verbal de contravenție.
În altă ordine de idei – se mai menționează în Nota de fundamentare – prezentul proiect de act normativ reglementează și faptul că procesele-verbale de contravenție întocmite de agenții constatatori din cadrul organelor emitente ale titlurilor de creanță electronice trebuie să cuprindă informațiile obligatorii prevăzute de OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, și cele prevăzute la art.11 alin.(1) lit.a)-d) din lege, dar și faptul că în acestea pot fi cuprinse și elemente care să faciliteze plata amenzii contravenționale, precum coduri de bare, coduri QR sau altele asemenea.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte
Turneele artistice, mărturii despre o efervescentă vară culturală
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu” anunță un eveniment muzical fără precedent național și internațional
Start în sesiunea de vară a Amfiteatrului în aer liber al Teatrului Național București
„Magna Carta AI”, o valoroasă inițiativă a Bibliotecii Centrale Universitare