MF propune instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport

MF propune instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport

Numărul 11, 23-29 mar. 2022  »  Curier legislativ

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat în transparență decizională proiectul de OUG pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din OUG nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. Inițiatorii menționează, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că, la nivelul ANAF, începând cu anul 2012 s-a instituit un sistem de monitorizare a transporturilor de bunuri provenite din spațiul intracomunitar în baza OMFP nr. 334/2012 pentru aprobarea procedurii privind monitorizarea transporturilor de bunuri provenite din țari membre ale UE. Scopul activității îl reprezintă monitorizarea comportamentului fiscal al contribuabililor care realizează achiziții intracomunitare de bunuri, în mod deosebit modul în care TVA aferentă operațiunilor reprezentând achiziții intracomunitare de bunuri se materializează în TVA de plată. Activitatea se desfășoară în regim 24/7 și constă în oprirea mijloacelor rutiere de transport marfă cu capacitatea peste 3,5 tone în punctele de trecere a frontierei de stat, scanarea documentelor de transport, înregistrarea în aplicația informatică dedicată (Trafic Control - TC) a unui set de date urmată de atașarea documentelor scanate. Monitorizarea achizițiilor intracomunitare de bunuri se realizează în 12 puncte de trecere a frontierei (cele care permit accesul transporturilor TIR) amplasate pe granițele cu Ungaria și Bulgaria.

Pe parcursul desfășurării activității de monitorizare a achizițiilor intracomunitare de bunuri s-a constatat necesitatea adaptării aplicației informatice Trafic Control la noile cerințe și strategii ale ANAF. În acest context, ANAF a valorificat, în anul 2019, posibilitatea obținerii unor fonduri nerambursabile pentru îmbunătățirea sistemului de monitorizare a transporturilor intracomunitare de bunuri.

„Sistemul comun de aplicare a TVA pentru comerțul intracomunitar reglementează, în esență, că livrările intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA, cu drept de deducere, obligația de a plăti TVA revenind operatorului din statul membru de destinație. Acest sistem, coroborat cu faptul că sistemul de schimb de informații privind TVA (VIES) oferă date post-factum, a generat în comerțul intracomunitar fenomene de evaziune și fraudă fiscală care s-au manifestat în toate statele membre, în multe cazuri pagubele produse bugetului de stat neputând fi recuperate. Un alt neajuns major al activității comerciale cu bunuri provenite din spațiul intracomunitar desfășurate de contribuabili cu comportament fiscal inadecvat au dus la perturbarea mediului de afaceri din domeniile respective cu impact indirect negativ în realizarea veniturilor la bugetul de stat”, precizează inițiatorii proiectului.

De asemenea, reprezentanții ANAF precizează că, pentru a crește gradul de colectare, se propune generalizarea sistemului actual de monitorizare a transporturilor intracomunitare la nivel național, înțelegând prin aceasta monitorizarea transporturilor de bunuri din categoria produselor cu risc fiscal ridicat.

Sistemul RO e-Transport va include: module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri care, cu ocazia declarării unui transport, vor genera un cod unic de înregistrare; elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier; componente software pentru analiza integrată a datelor. De asemenea, Sistemul RO e-Transport va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române. Sistemul RO e-Transport va monitoriza pe teritoriul național deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat, cuprinzând următoarele tipuri de operațiuni: transportul bunurilor reprezentând achiziții și livrări intracomunitare; transportul bunurilor care fac obiectul operațiunilor vamale, transportul bunurilor între două locații situate pe teritoriul național.

Obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal ridicat revine, în funcție de tipul operațiunii, beneficiarului sau, după caz, furnizorului din România. Prin excepție, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare ce sunt descărcate temporar pe teritoriul României, obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport revine depozitarului. Declararea datelor în sistem se va face anticipat, acestea fiind valabile o perioadă prestabilită de la data începerii transportului. Totodată, sistemul va permite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului cu care se efectuează transportul.

Prin Ordin al președintelui ANAF se vor stabili bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării, urmând ca procedura de aplicare a Sistemului RO e-Transport să fie stabilită prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române.

Se exceptează de la prevederile acestui act normativ transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și organizațiilor internaționale și forțelor armate ale statelor străine membre NATO sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea, potrivit dispozițiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului.

Pentru a atenua impactul noilor obligații asupra mediului de afaceri, Sistemul RO e-Transport va fi implementat gradual, incluzând o perioadă de declarare opțională.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.