România, pe locul 51 în clasamentul mondial al competitivității talentelor
Numărul 36, 17-23 sep. 2025 » Analize și sinteze
România ocupă locul 51 în clasamentul mondial al competitivității talentelor, ierarhie în care Elveția, Luxemburg și Islanda se află pe podium, conform rezultatelor „2025 IMD World Talent Ranking” (WTR), citate de CIT-IRECSON Centrul de Informare Tehnologică. Ierarhia internațională arată faptul că, defalcat, România se clasează pe poziția 52 la factorul „Investiții și dezvoltare” (în creștere cu patru locuri față de 2024), pe 43 la „Atractivitate” (+7) și pe 53 la „Disponibilitate” (aceeași poziție ca în anul anterior).
„Performanța în ce privește factorul «Investiții și dezvoltare» a crescut în special datorită contribuției raportului dintre numărul de studenți și numărul profesorilor din învățământul secundar (România ocupând în 2025 locul 13 la acest indicator) și pregătirii angajaților care reprezintă o prioritate ridicată în cadrul companiilor (ocupând locul 36). În schimb cheltuielile pentru educație rămân scăzute fiind de doar 3,3% din PIB iar infrastructura de sănătate răspunde cu greutate nevoilor societății. Creșterea cu 7 poziții pentru factorul «Atractivitate» în clasamentul din 2025 se datorează în special costului vieții, acesta fiind unul destul de scăzut în comparație cu celelalte țări intrate în analiză (România ocupând locul 15). La acesta se adaugă faptul că taxarea veniturilor personale are o pondere mică în PIB (locul 18) în comparație cu alte economii, poluarea este mai mică decât în cazul multor țări (locul 30) și salariul minim brut lunar de 804 dolari care ne situează pe locul 31. În schimb, atracția exercitată de către mediul de afaceri românesc pentru personalul specializat din străinătate precum și remunerația managerilor (salariu, bonusuri stimulente pe temrne lung) de circa 90.500 de dolari pe an, ne situează pe locul 50”, se menționează într-un comunicat citat de Agerpres.
În ceea ce privește factorul „Disponibilitate”, România se remarcă în special prin ponderea absolvenților din domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică - de 28,36%, fiind clasați pe locul 17 la acest indicator) și prin competențele lingvistice care corespond în bună măsură nevoilor angajatorilor (locul 30 la acest indicator).
„În schimb, educația în management răspunde prea puțin nevoilor comunității de afaceri (locul 58 la acest indicator), iar forța de muncă a scăzut cu 1,43% față de anul trecut, ceea ce ne situează pe locul 64. Rezultatele WTR arată nevoia societății românești de a continua reformele pentru elaborarea de politici în vederea dezvoltării, atragerii și păstrării capitalului uman pentru a susține creșterea competitivității României. Într-o lume în care talentul este tot mai mobil, dar și mai selectiv și mai căutat, acele economii care rămân statice sau nu se adaptează riscă să rămână în urmă”, notează specialiștii CIT-IRECSON.
Conform „2025 IMD World Talent Ranking”, Elveția își menține poziția de lider mondial din 2024, remarcându-se prin nivelul investițiilor în formarea capitalului uman și dezvoltarea talentelor autohtone (locul 1 la acest factor), dar și prin modul în care atrage talentele (locul 1 la acest factor).
În același timp, Luxemburg revine pe locul al doilea, în special datorită investițiilor în formarea capitalului uman și dezvoltării talentelor autohtone (locul 2 la acest factor), precum și atragerii de talente din străinătate (locul 4), în timp ce Islanda urcă de pe locul șase, în 2024, pe locul trei, datorită mai ales nivelului investițiilor și al eforturilor dedicate formării și dezvoltării talentelor autohtone (locul 3 la acest factor).
Imediat sub podium se clasează Hong Kong (SAR), cu un avans de cinci poziții față de anul trecut, ca urmare a disponibilității competențelor și abilităților existente în cadrul forței de muncă (locul 3 la acest factor).
Totodată, Țările de Jos sunt pe poziția 5 în clasament, în creștere cu trei locuri datorită abilităților lingvistice ale olandezilor, faptului că atragerea și reținerea talentelor este o prioritate în cadrul companiilor, iar personalul de conducere de înaltă calificare poate fi găsit relativ ușor.
Rezultatele analizei arată că mobilitatea studenților internaționali reprezintă fundația strategiilor viitoare pentru atragerea talentelor. Astfel, economii cum ar fi cele din Emiratele Arabe Unite (locul 9), Hong Kong (locul 4), Canada (locul 11) și Germania (locul 13) nu doar că atrag studenți străini, dar reușesc și să îi integreze pe termen lung pe piața muncii, construind rezerve sustenabile de forță de muncă calificată.
De asemenea, raportul subliniază că eficiența este la fel de importantă ca investiția, iar economii precum Kazahstan (locul 34), Letonia (locul 21) și Estonia (locul 18) demonstrează că utilizarea strategică a unor bugete educaționale limitate poate aduce rezultate mai bune decât sisteme mai bine finanțate, dar mai puțin eficiente.
Clasamentul WTR evaluează capacitatea a 69 de economii de a dezvolta, atrage și păstra capitalul uman necesar pentru a susține competitivitatea, utilizând date statistice obținute din surse oficiale și opinii ale mediului de afaceri reprezentat prin 6.162 de directori executivi.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Într-un turneu memorabil, Orchestra Simfonică București reinterpretează capodopere ale muzicii clasice
Constelația artelor pe „ecranele” Institutului Cultural Român
Educația prin lectură, un obiectiv major susținut prin inițiative valoroase
Toamna teatrală: un festival național la a XXXV-a ediție
Bucureștiul, capitala celui mai așteptat festival cinematografic al acestei toamne
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil