Românii au cheltuit cu aproape 7% mai mult pentru bunuri de larg consum, în primul semestru
Numărul 35, 4-10 sep. 2024 » Analize și sinteze
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut, în România, cu 6,6%, în primul semestru din 2024 față de anul anterior, însă volumele achiziționate de gospodării au stagnat la nivelul primelor șase luni din 2023, arată datele Consumer Panel GfK România, citate de Agerpres. Conform cercetării, în ansamblu s-au înregistrat scăderi importante de volume la anumite categorii de bază, precum: pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, băuturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, băuturi energizante & izotonice, juice drinks și cidru).
Datele centralizate de Consumer Panel Services GfK relevă faptul că rata inflației în FMCG a fost de circa 3% în, în primul semestru din acest an, comparativ cu anul anterior.
Mai mult, 85% dintre cumpărătorii români s-au declarat îngrijorați de faptul că prețurile ar putea să crească în continuare, după cum dezvăluie cel mai recent val al raportului "Behavior Change", lansat de Consumer Panel GfK. Astfel, patru din zece gospodării din România rămân în zona "budget squeeze", fiind constrânse să-și limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se încadra în bugetul disponibil sau nici nu reușesc să-și acopere nevoile curente.
Un trend important din ultima perioadă este reprezentat de produsele aflate la promoție. În acest sens, 23% din totalul achizițiilor FMCG (cu excepția Fresh Food), realizate de gospodării, în primele șase luni din 2024, au fost "la ofertă", cu aproape patru puncte procentuale peste nivelul înregistrat în aceeași perioadă din 2023.
De asemenea, achizițiile din hypermarketuri s-au majorat cu 4%, ca valoare, de la un an la altul și a ajuns pentru prima dată sub pragul de 25% cotă de piață.
Potrivit sursei citate, pe rețeaua de supermarketuri IKA (rețele internaționale) s-a păstrat același trend descendent, în timp ce supermarketurile independente (lanțurile locale și magazinele neafiliate unei rețele) au avansat cu un ritm de 14%, în perioada analizată, în principal datorită majorării coșului mediu de cumpărături.
Cel mai mare coș mediu de cumpărături se înregistrează în continuare în hypermarketuri, unde gospodăriile cheltuie, în medie, aproape 90 de lei la o vizită în magazin. În schimb, cumpărătorii români merg mai des în magazinele de tip discount decât în hypermarketuri.
La nivelul primelor șase luni din 2024, frecvența medie de cumpărare de la discounteri a depășit-o pe cea înregistrată în supermarketuri.
Consumer Panel GfK este un studiu de tip continuu ce monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6.000 de cumpărători. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziție. Panelul de consumatori GfK este activ pe piața românească de cercetare de peste 25 de ani. Consumer Panel Services GfK furnizează informații-cheie despre cine cumpără ce, unde, cât, cu ce frecvență și de ce.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
LYNX Festival – imagini ale minunilor naturii, pledoarie în susținerea protecției mediului
20 de săptămâni de regal teatral: Caravana Shakespeare
Pregătirile pentru TIFF 2025 anticipează noi succese ale cinematografiei românești
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu”, premise ale unor concerte memorabile
Ziua Mondială a Teatrului, marcată de producții dramaturgice diverse și atractive
O primăvară a filmului pe măsura exigenței cinefililor
Art Safari își consolidează statutul de „cel mai mare organizator de expoziții din Europa de Est”
Festivalul Cărților Deschise, o fereastră spre fascinanta lume a cunoașterii