Studiu: Mai mult de jumătate dintre femeile care dețin o afacere recomandă asumarea unui demers antreprenorial
Numărul 40, 15-21 oct. 2025 » Analize și sinteze
Mai mult de jumătate dintre femeile care dețin o afacere recomandă activ asumarea unui demers antreprenorial (55%), iar 33% dintre acestea se declară mulțumite de cariera antreprenorială pe care și-au construit-o, conform studiului She's Here realizat la comanda ING Bank.
Potrivit unui comunicat al băncii, citat de Agerpres, autonomia și flexibilitatea sunt votate ca motive principale pentru a porni un business de către 37,5% dintre respondente, iar dorința de a avea impact și împlinirea personală de un sfert dintre antreprenoare (25,8%). Independența financiară este cotată ca motivație principală de 12,5% dintre antreprenoare. 1 din 2 femei antreprenoare consideră calitatea produselor și serviciilor drept principalul etalon al succesului, mai important decât cifra de afaceri, care devine o consecință.
„Constatăm o schimbare de paradigmă în businessul românesc. Femeile antreprenoare pun pe primul loc libertatea de a decide și satisfacția pe care o aduce crearea unui produs de calitate. Este un mod diferit de a face business, orientat spre colaborare. Vrem să susținem această libertate și curajul de a construi businessuri de calitate prin cea de-a doua ediție She's Next 2025, o inițiativă dedicată susținerii dezvoltării afacerilor conduse de ”, a afirmat Luana Sorescu, Head of Easy Banking, ING Bank România, citată în comunicat.
Pentru 57% dintre femeile antreprenoare, calitatea produsului livrat este principalul indicator al unei afaceri de succes, în timp ce profitul, cifra de afaceri și retenția clienților sunt pe locurile 2, 3 și 4.
„Rezultatele studiului conturează un mediu în care femeile antreprenoare din România construiesc un drum propriu, chiar și în absența unor modele familiale. Ele pun accent pe autonomie, pe satisfacția de a crea un produs de calitate și pe comunitățile de sprijin care le oferă resurse de creștere. Este o generație de fondatoare care schimbă regulile jocului în business, demonstrând că succesul nu se măsoară doar prin cifre, ci și prin impactul și valoarea pe care o creează”, a declarat Ilinca Păun, fondatoare Bravva Capital.
Pentru 65% dintre femeile antreprenoare din România, parcursul în business nu a avut la bază modele din familie, ceea ce arată că, în multe cazuri, antreprenoriatul feminin este o alegere de primă generație. În lipsa acestui sprijin direct, resursele din societate devin esențiale: 68% dintre respondente au menționat participarea la comunități de business ca principală sursă de învățare și networking, urmate de comunitățile dedicate femeilor (56%), apreciate pentru mentorat și sprijin emoțional. Pe locul al treilea, cu 50% dintre opțiuni, se situează cursurile de business, la egalitate de importanță cu programele de dezvoltare personală.
Cele mai mari provocări pe care le întâmpină antreprenoarele sunt legate în primul rând de marketing și vânzări, menționate de peste jumătate dintre femeile din mediul de business românesc (52%), urmate de schimbările fiscale și legislative (41%) și de competiția mare și presiunea pe preț (39%).
Mai mult, peste jumătate dintre antreprenoare consideră că propriile afaceri au un ritm de creștere moderat, în linie cu media sectorului de activitate, în timp ce 1 din 4 antreprenoare evaluează ritmul de creștere al propriei companii ca fiind sub potențial. Astfel, peste jumătate din femeile antreprenoare preconizează o creștere de până la 25% a propriei afaceri în 2026 față de anul 2025, în timp ce doar 12% estimează o creștere între 51% și 100%.
Studiul „She's Here” cuprinde o analiză calitativă a antreprenoriatului feminin din România. Analiza a cuprins o componenta de interviuri în profunzime și o componentă cantitativă care a vizat femei antreprenoare din zona urbană, din țară și din străinătate.
Antreprenoarele care își doresc să ducă businessul la următorul nivel se pot înscrie la cea de-a doua ediție a She's Next, din acest an. Înscrierile în program durează până pe 22 octombrie 2025, iar accesul este deschis tuturor antreprenoarelor care au afaceri cu peste un an de activitate și care sunt deținute în majoritate de femei (cel puțin 51%). Acestea pot câștiga granturi în valoare totală de 60.000 de euro, dar și mentorat 1 la 1, coaching de grup, expunere și vizibilitate pentru afacerea lor, dar și acces într-o comunitate gata să le susțină cu idei și soluții.
În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 43% din companiile cu o cifră de afaceri de peste 100.000 de lei, active în 2024. În consecință, peste 170.000 de afaceri locale au în structura lor o femeie acționar, iar una din patru companii este deținută în întregime de femei din totalul de peste 400.000 companii din România analizate. Profitabilitatea este indicatorul la care antreprenoarele din România performează cel mai bine: firmele deținute 100% de femei au înregistrat o rată a profitului de 12,3%, depășind media companiilor mixte și a celor conduse de bărbați (10,2%).
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Bucureștiul, capitala celui mai așteptat festival cinematografic al acestei toamne
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte