65% dintre internauți s-au confruntat cu un incident cibernetic propagat pe e-mail, cel puțin o dată pe săptămână
Numărul 25-26, 2-15 iul. 2025 » Conectarea la era digitală
Aproape două treimi (65%) dintre utilizatorii de Internet s-au confruntat cu un incident cibernetic distribuit prin e-mail cel puțin o dată pe săptămână, iar peste jumătate (53%) prin apeluri telefonice și mesaje vocale, relevă rezultatele unui studiu publicate, recent, de platforma Malwarebytes, informează Agerpres. Conform cercetării, 78% dintre respondenți au declarat că au întâlnit sau primit o escrocherie pe smartphone cel puțin o dată pe săptămână, în timp ce 50% au menționat mesajele text (SMS), 49% site-urile malițioase, iar 47% prin platforme de social media.
„Din păcate, prevenirea escrocheriilor nu se poate concentra doar pe aceste cinci canale, deoarece escrocii își schimbă tacticile în funcție de modul în care încearcă să-și păcălească victimele. De exemplu, deși oamenii au fost cel mai puțin probabil să întâlnească o escrocherie o dată pe săptămână prin platforme de cumpărare sau vânzare, cum ar fi Facebook Marketplace sau Craigslist (36%), aceste platforme au fost, desigur, cel mai probabil loc unde victimele escrocheriilor și-au avut detaliile cardului de credit și parolele furate de un escroc care se dădea drept o afacere legitimă. În timp ce 78% dintre persoane au întâlnit o escrocherie pe smartphone cel puțin o dată pe săptămână, un procent șocant de 44% dintre persoane au întâlnit o escrocherie cel puțin zilnic”, se arată în concluziile studiului de specialitate.
În ceea ce privește escrocheriile de inginerie socială, Malwarebytes a constatat că 74% dintre persoane s-au confruntat cu un astfel de incident, iar 36% au căzut victime. Cele mai frecvente escrocherii de inginerie socială pe care oamenii le-au întâlnit și le-au experimentat au fost: Phishing/smishing/vishing (53% au întâlnit și 19% au experimentat); Escrocherii USPS/FedEx/poștale (42% vs 12%); Escrocherii de impersonare (35% vs 10%); Escrocherii pe platforme de piață sau de afaceri (33% vs 10%); Escrocherii romantice (33% vs 10%).
„Pentru respondenții care au experimentat orice tip de escrocherie - devenind victime ale escrocheriilor - Malwarebytes a întrebat, de asemenea, unde au găsit sau întâlnit acea escrocherie. Aici, rezultatele arată o imagine mult mai intimă a locurilor unde escrocheriile sunt cel mai probabil să dăuneze publicului. De exemplu, 26% dintre victimele escrocheriilor caritabile au fost inițial păcălite pe platformele de social media. 37% dintre victimele escrocheriilor de notificare poștală au fost contactate, previzibil, prin mesaje SMS/text. Și, interesant, în ciuda frecvenței cu care escrocheriile cu criptomonede se răspândesc prin social media, cel mai probabil loc pentru ca o astfel de victimă a unei escrocherii să fie contactată a fost prin e-mail (30% pentru e-mail vs. 13% pentru social media)”, notează sursa citată.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.300 de persoane, cu vârste peste 18 ani, din SUA, Marea Britanie, Austria, Germania și Elveția.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Start în sesiunea de vară a Amfiteatrului în aer liber al Teatrului Național București
„Magna Carta AI”, o valoroasă inițiativă a Bibliotecii Centrale Universitare
„Bucharest Tech Week”, o imagine a viitorului pregătită în prezent
BookFest: un milion de cărți și tot atâtea oferte de lectură captivantă
Mărturii de neuitat despre Tudor Arghezi, marele autor al „Cuvintelor potrivite”
București, gazdă a unui spectacol internațional al „sportului minții”
LYNX Festival – imagini ale minunilor naturii, pledoarie în susținerea protecției mediului
20 de săptămâni de regal teatral: Caravana Shakespeare