MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
A fost reglementată activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat

A fost reglementată activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat

Numărul 11, 26 mar. - 1 apr. 2025  »  Curier legislativ

Prin Ordinului comun nr. 418/1206/2025 al președinților ANAF și AVR, publicat astăzi în Monitorul oficial nr. 262/26.03.2025, a fost stabilită activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat. Potrivit actului normativ, în situația în care destinatarii înregistrați prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal intenționează să primească produse accizabile și au primit o notificare din partea autorității vamale teritoriale în vederea respectării prevederilor art. 375 alin. (1^1) și (1^2) din Codul fiscal, aceștia au obligația să depună, în scris, la autoritatea vamală teritorială competentă declarația pe propria răspundere.

Pe baza declarației pe propria răspundere, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare emite decizia de constituire a garanției, potrivit prevederilor legale. După primirea confirmării constituirii garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare informează în scris operatorul economic că are dreptul să achiziționeze în regim suspensiv de accize produsele înscrise în declarația pe propria răspundere. Autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare informează corespunzător autoritatea vamală teritorială pe raza căreia vor fi recepționate produsele accizabile și Direcția generală antifraudă fiscală – structura centrală, în vederea monitorizării.

În cazul în care operatorul economic nu constituie garanția în termen sau garanția constituită este mai mică decât cea stabilită în decizia de constituire a garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare informează în scris operatorul economic că nu are dreptul să achiziționeze produsele înscrise în declarația pe propria răspundere.

În situația în care un destinatar înregistrat intenționează ulterior depunerii declarației pe propria răspundere să primească o nouă cantitate de produse accizabile, acesta are obligația depunerii unei noi declarații pe propria răspundere și a unei noi garanții calculate la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, care să acopere riscul neplății accizelor, urmându-se aceeași procedură.

Destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația să informeze autoritatea vamală teritorială cu privire la data recepției produselor accizabile înscrise în declarația pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească și vor transmite dovada plății anticipate a accizelor aferente fiecărei livrări, anterior livrărilor pe teritoriul național.

Autoritatea vamală teritorială transmite prin e-mail, la unitatea Trezoreriei Statului a organului fiscal la care sunt luați în evidență destinatarii înregistrați menționați, situația documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumei achitate de aceștia. Unitățile Trezoreriei Statului confirmă/nu confirmă încasarea sumelor respective în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Adresele de e-mail de la care, respectiv la care se transmit situațiile documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumelor achitate se stabilesc de comun acord între autoritățile vamale teritoriale și unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului.

În cazul în care plata nu este confirmată de către trezorerie, se consideră că are loc o livrare din locația în care au fost recepționate produsele accizabile fără să fie respectate prevederile art. 345 alin. (3^2) din Codul fiscal, motiv pentru care operatorul economic nu are dreptul să comercializeze aceste produse pentru care nu a fost achitată anticipat acciza.

Organele de control din cadrul ANAF — Direcția generală antifraudă fiscală — structura centrală au obligația ca, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data fiecărui termen declarativ, să verifice modul de îndeplinire a tuturor obligațiilor legale privind evidențierea, declararea și plata obligațiilor fiscale administrate de ANAF aferente lunii precedente de către operatorii economici vizați. În cazul în care organele de control constată că suma de plată reprezentând acciza, aferentă livrărilor din luna precedentă, este mai mică decât acciza declarată sau acciza plătită este mai mică decât acciza datorată, urmează procedurile legale prevăzute de art. 452 alin. (1) lit. c) și alin. (3) din Codul fiscal și de art. 213 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația ca, lunar, să transmită situația privind achizițiile aferente lunii precedente și situația privind livrările aferente lunii precedente.

Pentru destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat vor fi introduse măsuri de supraveghere în sistemul EMCS-RO-Riscuri.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.