ANAF: Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art. 310¹ și, respectiv, la art. 310² din Codul fiscal, în consultare publică
Telex » Știri
astăzi, 14:40
Agenția Națională de Administrare Fiscală propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, aprobarea Procedurii de aplicare a regulilor prevăzute la art.3101 din Codul fiscal, pentru persoanele impozabile cu sediul activității economice în România care aplică regimul special de scutire pentru întreprinderile mici în alte state membre, pentru aprobarea Procedurii de aplicare a regimului special de scutire pentru întreprinderile mici aplicat în România de persoane impozabile cu sediul activității economice în alte state membre, prevăzut la art.3102 din Codul fiscal, precum și a modelului și conținutului unor formulare.
ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OG nr.22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, sunt transpuse în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici. Prin această ordonanță au fost completate prevederile titlului VII din Codul fiscal cu prevederi noi care reglementează posibilitatea întreprinderilor mici de a aplica regimul special de scutire și în alte state membre decât cel în care sunt stabilite, prevăzute de art.3101 și art.3102 din Codul fiscal.
ANAF precizează, în documentul citat, că regimul special de scutire pentru întreprinderi mici (denumit regimul SME) se administrează cu ajutorul unui sistem informatic implementat la nivelul fiecărui stat membru al UE, pe baza prevederilor legale comunitare și ale specificațiilor tehnice puse la dispoziție de Comisia Europeană și presupune ca persoanele impozabile care sunt interesate de aplicarea, într-unul sau mai multe state membre, a acestui regim să transmită informațiile necesare către statul membru de stabilire, urmând ca statele membre să-și comunice reciproc informațiile necesare aplicării acestui regim.
„Astfel, pentru aplicarea prevederilor art.3101 din Codul fiscal, prin care au fost stabilite reguli pentru persoanele impozabile cu sediul activității economice în România care aplică regimul special de scutire pentru întreprinderile mici în alte state membre, este necesară elaborarea unei proceduri și a unei decizii prin care organul fiscal informează persoana impozabilă cu privire la aplicarea regimului special de scutire și la încetarea acestuia”, se menționează în Referatul de aprobare.
În plus, este necesară elaborarea structurii Notificării prealabile privind regimul special de scutire la TVA pentru întreprinderile mici în alte state membre ale Uniunii Europene, prin care persoana impozabilă își îndeplinește obligațiile declarative prevăzute la art.3101 alin.(3) din Codul fiscal, precum și a structurii Raportului privind valoarea totală a livrărilor de bunuri și/sau a prestărilor de servicii efectuate de persoanele impozabile care aplică, în alte state membre, regimul special de scutire, prin care persoana impozabilă își îndeplinește obligațiile declarative prevăzute la art.3101 alin.(13) din Codul fiscal.
De asemenea, potrivit art.3101 alin.(18) din Codul fiscal, informațiile pe care persoanele impozabile sunt obligate să le transmită statului membru de stabilire, se transmit prin mijloace electronice potrivit procedurii stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
Totodată – se mai subliniază în Referatul de aprobare –, este necesară elaborarea unei proceduri de aplicare a regimului special de scutire pentru întreprinderile mici aplicat în România de persoane impozabile cu sediul activității economice în alte state membre, prevăzut la art.3102 din Codul fiscal și a unei decizii prin care organul fiscal informează persoana impozabilă cu privire la respingerea solicitării de aplicare, în România, a regimului special de scutire sau cu privire la încetarea aplicării, în România, a acestui regim.
Având în vedere faptul că, potrivit art.IV din OG nr.22/2025, ordinele președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prevăzut la art.3101 alin.(18) și (19) și la art.3102 alin.(8) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, se emit în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a art.I din această ordonanță și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, ANAF propune elaborarea unui singur ordin al președintelui agenției.
„Astfel, propunem ca, pentru administrarea regimului special de scutire, prevăzut art.3101 și art.3102 din Codul fiscal, utilizat de persoanele impozabile, competența să revină Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției generale regionale a finanțelor publice București, având în vedere și soluțiile propuse de Unitatea de Management a Informației pentru implementarea sistemului informatic pentru gestionarea regimului special de scutire SME. Organul fiscal competent urmează să administreze regimul special de scutire cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor”, afirmă reprezentanții Administrației Fiscale.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Galați, octombrie 2025: epicentru al comediei teatrale românești
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte
Turneele artistice, mărturii despre o efervescentă vară culturală