MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
Gradul de ocupare ideal pentru un birou este între 50% și 85%

Gradul de ocupare ideal pentru un birou este între 50% și 85%

Numărul 18, 14-20 mai 2025  »  Roza vânturilor

Gradul de ocupare ideal pentru un birou este cuprins între 50% și 85%, conform unui raport publicat recent de o companie de consultanță imobiliară, care analizează date din 144 de birouri din întreaga lume, inclusiv din România, relatează Agerpres. „În 83% din timp, mai puțin de jumătate dintre angajați se află simultan la birou. Această prezență limitată afectează direct colaborarea, comunicarea dintre colegi și capacitatea companiilor de a menține o cultură organizațională puternică”, se arată în raport. Consultanții Colliers subliniază că nu este suficient să existe un birou, întrucât mai mult contează modul în care este folosit și rolul pe care îl are în viața profesională a angajaților. Spațiul de lucru trebuie să facă parte din rutină, să aibă un scop clar și să aducă valoare experienței de zi cu zi. Altfel, oamenii nu vor simți cu adevărat nevoia de a reveni.

Un birou devine cu adevărat „vibrant” atunci când este ocupat în proporție de 50% până la 85%, acesta fiind intervalul ideal în care se creează un echilibru între activitate, interacțiune și flexibilitatea spațiului de lucru. Sub acest prag, biroul riscă să fie un loc „tăcut”, lipsit de energie, dinamism și legături umane, exact acele elemente care defineasc un spațiu în care oamenii lucrează împreună, se arată în raportul Colliers. În astfel de condiții, angajații sunt mai puțin tentați să revină fizic la birou, iar spațiul își pierde rolul de sprijin pentru colaborare și sentimentul de apartenență. Potrivit raportului, ceea ce face un birou relevant nu este doar câți oameni îl folosesc, ci cum îl folosesc, în ce momente și cu ce scop.

„Angajații nu revin la birou doar din obligație, ci atunci când simt că prezența fizică le aduce valoare prin interacțiuni autentice, un mediu care susține munca eficientă sau oportunități de învățare și colaborare. Un birou gol nu creează cultură. Pentru ca spațiul fizic să devină un catalizator al colaborării, este nevoie de prezență constantă și activitate vizibilă. În a doua parte a lui 2024, am observat o tendință clară, deși prezența la birou este în creștere lentă, în zilele în care vin, angajații aleg sa rămână mai mult timp la birou. Nu mai vin pentru a bifa o prezență formală, ci pentru activități cu sens, precum brainstorming-uri, întâlniri de echipă, sesiuni de învățare sau proiecte în care interacțiunea directă face diferența. (...) Le recomandăm companiilor să regândească spațiile de birouri nu doar ca locuri de muncă, ci ca destinații care stimulează colaborarea, creativitatea și conexiunea, spații în care prezența devine o alegere firească, nu o cerință dictată”, explică Daniela Popescu, director la Colliers.

Cel mai important factor care îi determină pe angajați să revină la birou este existența unui spațiu de lucru disponibil din care lucrează în ziua respectivă. Acest element simplu, dar esențial, poate crește prezența fizică cu până la 1,3 zile pe săptămână. De asemenea, o rutină clară, cu un program hibrid stabil și predictibil, contribuie la revenirea constantă la birou, adăugând în medie 1,1 zile în plus pe săptămână. Un alt element-cheie este comunicarea din partea managerului direct. Atunci când acesta exprimă clar așteptarea ca echipa să lucreze din birou, angajații tind să răspundă pozitiv, prezența crescând în medie cu 0,9 zile pe săptămână.

În schimb, beneficiile clasice, cum ar fi masa gratuită, cafeaua bună sau alte mici atenții, nu mai cântăresc prea mult în decizia angajaților de a reveni la birou, se arată în raport. Ce influențează cu adevărat prezența sunt aspecte practice, precum ușurința cu care pot ajunge la birou, echilibrul dintre viața personală și cea profesională sau cât de bine reușesc să lucreze de acasă. Cu alte cuvinte, angajații vor reveni în măsura în care biroul le oferă o experiență mai bună decât ceea ce au deja în mediul lor de lucru de acasă. În acest context, Colliers recomandă companiilor să reconsidere rolul spațiilor de birouri, văzându-le nu doar ca locuri de muncă, ci ca adevărate medii care susțin comunicarea, stimulează inovația și cultivă relațiile interpersonale autentice. Aceste spații trebuie să devină locuri unde angajații aleg cu plăcere să fie prezenți, nu unde se simt obligați să se afle.

„În România tot mai multe companii își regândesc modul în care folosesc spațiile de birouri. Pe o piață aflată în schimbare, unde este necesar un echilibru între costuri, flexibilitate și cultura organizațională, biroul fizic poate rămâne un element-cheie al identității companiei, dacă este folosit cu sens. Nu ca o obligație impusă, ci ca un loc în care angajații aleg să vină, pentru că simt că le oferă valoare, conexiune și sprijin real în activitatea de zi cu zi”, susțin consultanții companiei imobiliare în raport.

Potrivit datelor departamentului de administrare a proprietăților din cadrul Colliers, gradul de ocupare mediu al birourilor a depășit 50% încă din 2024, dar se află mult sub valorile dinaintea pandemiei.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.