Italia intenționează să inverseze depopularea și să impulsioneze economia sudului peninsulei printr-o linie de tren de mare viteză
Numărul 14-15, 16-29 apr. 2025 » Lumea în care trăim
Construcția unei linii de tren de mare viteză avansează în sudul Italiei, utilizând fondurile de la Uniunea Europeană, în speranța că proiectul va ajuta la inversarea mai multor ani de depopulare și va impulsiona economia regiunii, transmite Reuters, preluată de Agerpres. Linia de 145 de kilometri va face legătura între orașele Napoli și Bari în doar două ore, față de patru ore în prezent. Gestionată de compania feroviară de stat Ferrovie dello Stato (FS), noua linie ar urma să devină operațională în 2028.
„Este un proiect revoluționar, două porturi italiene și două mări vor fi conectate”, spune Alessio Forestieri de la compania de construcții Pizzarotti, parte a unui consorțiu care mai include firmele Ghella și Itinera.
Proiectul costă peste șase miliarde de euro, din care un sfert va veni de la fondul UE de relansare din pandemie.
Italia este principalul beneficiar al acestui fond, și a fost criticată pentru ratarea termenelor limită și încercarea constantă de a obține revizuirea planurilor inițiale. Cu toate acestea, noua linie de tren de mare viteză este deja o poveste de succes.
Proiectul face parte din strategia Ferrovie dello Stato (FS) de a investi aproximativ 60 de miliarde de euro în rețeaua sa, pe parcursul următorilor 10 ani, pentru a-și extinde și consolida serviciile la nivel național. Chiar dacă are peste 17.000 de kilometri de linii de tren, rețeaua feroviară a Italiei este puternic orientată spre nordul bogat, lăsând mai multe zone, în special din sud, slab deservite.
Ferrovie dello Stato (FS) are peste 1.000 de kilometri de linii de tren de mare viteză, dar după ce în 2009 a ajuns la cel mai sudic punct, orașul Salerno, în apropiere de Napoli, dezvoltarea mai departe spre sud s-a lovit de numeroase întârzieri din cauza problemelor de finanțare.
În acest context, s-a luat decizia ca actuala linie unică lentă Napoli-Bari să fie înlocuită cu o linie dublă de mare viteză. Toate gările de pe traseu vor fi modernizate, și va fi construită o gară nouă în regiunea izolată Irpinia. Centrul de reflexie Svimez estimează că, numai în faza de construcție, noua linie va genera afaceri de peste patru miliarde de euro și 62.000 de locuri de muncă.
Sudul Italiei, cunoscut sub denumirea de „Mezzogiorno”, are nevoie disperată de un impuls. În decursul a 10 ani, până în 2022, aproape 200.000 de tineri absolvenți de facultate au plecat din regiunile sudice spre centrul și nordul Italiei, și alți 138.000 au emigrat în străinatate, arată datele Svimez. Centrul de reflexie estimează că până în 2028, sudul Italiei va pierde peste opt milioane de rezidenți, iar ponderea sa în totalul populației Italiei se va reduce la 25,8%, de la 33,8% în prezent.
Giuseppe Cirillo, directorul pentru acest proiect la RFI, divizia de infrastructură a Ferrovie dello Stato (FS), spune că noua linie de tren ar putea opri acest exod. „Punerea în funcțiune a linie este crucială, în special pentru acele zone și sate din interior care au suferit de depopulare în ultimii ani”, spune Giuseppe Cirillo. Potrivit acestuia, linia îi va ajuta pe cei care trăiesc în micile orașe și comune să facă navetă până în marile orașe pentru muncă, în loc să se mute așa cum fac acum.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte
Turneele artistice, mărturii despre o efervescentă vară culturală
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu” anunță un eveniment muzical fără precedent național și internațional