Piața francizelor din România se află în plină expansiune și a atins aproape 5, 8 miliarde de euro, în 2024
Numărul 14-15, 16-29 apr. 2025 » Analize și sinteze
Piața francizelor din România a înregistrat o creștere constantă în ultimii ani, fiind estimată la circa 5,8 miliarde de euro la nivelul anului trecut, de la peste 3,5 milioane de euro în 2019, relevă o analiză de specialitate, citată de Agerpres. Conform datelor Franchwise, jucător din sectorul consultanței în francize din România, în 2023, piața de resort ajunsese la 5,4 miliarde de euro. Astfel, există o tendință ascendentă în perioada 2019 - 2024, în care piața a înregistrat o creștere anuală de 10%.
În 2024, estimările indică existența a peste 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar și HoReCa, până la servicii financiare și tehnologii inovative, cele mai multe - 41% - fiind în sectorul retail, 30% în HoReCa și 29% în servicii.
„Dacă în 2022, conform datelor furnizate de Asociația Română a Francizelor, pe piață erau peste 400 de concepte de francize, doi ani mai târziu, în 2024, estimările indicau existența a peste 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar și HoReCa, până la servicii financiare și tehnologii inovative. Investiția într-o franciză este o oportunitate pentru antreprenorii care nu vor să riște foarte mult și astfel investesc într-o afacere care beneficiază de un model de afaceri testat și un brand deja cunoscut pe piață”, se arată în studiu.
Francizele sunt populare în retailul alimentar, conform informațiilor furnizate pieței în februarie 2025. Astfel, compania Ahold-Delhaize, care deține lanțul de supermarketuri Mega Image, a înregistrat la finalul lui 2024 vânzări și taxe ale francizaților sau afiliaților în valoare de 7,8 miliarde de euro. În România, grupul a lansat conceptul Shop&Go în 2010, în sistem de franciză. La finalul lui 2024, compania Ahold-Delhaize avea 985 de magazine Mega Image și Shop&Go, cu opt mai multe decât în 2023. Acestora li s-au adăugat din acest an circa 1700 de magazine ale Profi Rom Food, după ce Ahold-Delhaize a achiziționat rețeaua de la fondul de investiții Mid Europa Partners în 2025. Din cele 1.700 de magazine Profi, 1.500 sunt operate de parteneri, într-un sistem asemănător cu franciza.
LaDoiPași, o altă rețea ce operează în sistem de franciză, a ajuns la peste 2.600 de locații, conform informațiilor de pe site-ul oficial, consolidându-și poziția în piața retailului de proximitate.
5 to go s-a extins semnificativ, ajungând la peste 510 unități în 2023, din care 95% sunt francize. Un total de peste 2.800 de locații, în toată țara, doar pentru trei tipuri de francize. Doar aceste francize, dacă ar fi să facem un calcul estimativ, cu o medie de cinci angajați pentru fiecare locație, ar însemna peste 14.000 de locuri de muncă.
Franciza Shop&Go (Mega Image) oferă antreprenorilor posibilitatea de a gestiona magazine sub conceptul Shop&Go, destinat unităților de proximitate. Taxa de franciză este între 10.000 și 20.000 de euro. Costurile de amenajare se situează între 200 și 500 de euro/metru pătrat; pentru un magazin de 200 metri pătrați, investiția poate ajunge la 100.000 de euro. Capitalul de lucru este între 30.000 și 50.000 de euro pentru stocuri inițiale și cheltuieli curente, iar redevențele lunare, undeva între 3% și 5% din cifra de afaceri.
Astfel, investiția totală inițială poate varia între 150.000 și 200.000 de euro, în funcție de locație, specificul spațiului ales și alte caracteristici rezultate în urma evaluării fiecărei solicitări în parte. Profitul lunar al unui magazin Shop&Go nu este detaliat public, dar antreprenorii trebuie să analizeze cu atenție planul de afaceri, având în vedere factori precum amplasarea, competiția și cererea pieței locale.
Franciza LaDoiPași, dezvoltată de Metro România, permite deschiderea de magazine de proximitate fără o taxă de intrare. Investiția inițială este variabilă în funcție de dimensiunea spațiului și e în medie de 50.000 euro, dar poate ajunge la 100.000 în funcție de dezvoltare și suprafața magazinului. Taxă lunară fixă este 100 de euro. Suport Metro: până la 10.000 de euro pentru dotări și echipamente, în funcție de tipul magazinului. Vânzările zilnice sunt în medie de 9.000 de lei/zi, în funcție de locație și suprafață, dar pot ajunge și la 30.000 lei/zi. Timpul estimat pentru profitabilitate este de aproximativ trei luni de la deschidere, în funcție de performanța magazinului. Performanța financiară depinde de amplasare, strategie de marketing și management operațional. În privința recuperării investiției, aceasta se face între 9 și 36 de luni de la deschiderea magazinului.
Potrivit datelor Franchwise din 2024, anual, în HoReCa din România, se deschid aproximativ 150-200 de noi francize. În acest sector sunt 30% din totalul francizelor din România. Una dintre cele mai cunoscute este 5 to go. În cazul acesteia, taxa de franciză este de 4.500 euro + TVA, iar investiția totală care ar include și această taxă ar fi între 17.000 și 20.000 euro, în funcție de spațiu, suprafața recomandată fiind între 10 și 50 de metri pătrați. Redevența lunară este de 4% din cifra de afaceri + TVA.
În ultimii ani, francizele au trecut de la fast-food și haine la know-how, tech și servicii smart. România s-a maturizat, oamenii vor siguranță, rețete testate și sprijin. Din 2020, franciza devine tot mai mult o opțiune de viață, nu doar de business. E un mindset: „nu trebuie să reinventez roata, vreau să accelerez cu cineva care știe drumul”. Astfel, apar francize în domenii la care aparent un antreprenor nu se gândește, cum ar fi: financiar, medical, cosmetice.
Pentru antreprenorii interesați de domeniul financiar, se poate investi într-o franciză ca AVBS, în domeniul brokerajului de credite. Cu o investiție inițială sub 10.000 de euro, franciza oferă acces la o rețea națională și un sistem bazat pe inteligență artificială, care automatizează întocmirea dosarelor clienților. AVBS are o rețea de 35 de francize active din care fac parte peste 300 de oameni.
„Compania oferă suport complet, de la training personalizat la generare de leaduri, asigurând succesul antreprenorilor fără ca aceștia să fie singuri în drumul lor”, a declarat Valentin Anghel, fondator și CEO AVBS Broker de Credite, citat în analiză.
Câștigul lunar al unui broker ce deține o franciză AVBS poate ajunge la 10.000 - 15.000 euro, lunar, îndeosebi în orașele mari.
Există și francize în domeniul educației, precum Logiscool, cu peste 50 de centre educaționale în 42 orașe România, Saga Kids, cu trei francize în momentul de față, sau SmartyKids, cu peste 350 de locații.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte
Turneele artistice, mărturii despre o efervescentă vară culturală
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu” anunță un eveniment muzical fără precedent național și internațional