Zeița Thalia inspiră formule inovative în arta spectacolului
Numărul 3, 29 ian. - 4 feb. 2025 » Eveniment
Avem tot mai des prilejul de a consemna și a comenta inițiative menite să promoveze creațiile culturale, clasice și contemporane românești în contextul realizării unui echilibru cu preocupările, de asemenea, permanente de cultivare a operelor scriitorilor și artiștilor autohtoni, europeni și din întreaga lume. Dar, de data aceasta, un veritabil eveniment ne oferă posibilitatea de a releva, în ansamblul demersurilor menționate, locul special pe care îl ocupă dramaturgia românească și cea universală.
Consemnăm, astfel, că în intervalul 24 – 30 ianuarie a.c., Teatrul „Constantin Nottara” din București este gazda unei manifestări de un tip deosebit. Inițiativa aparține Centrului de Cercetare Teatrală, afirmat, în ultimii ani, drept promotor al unor valoroase idei regizorale și interpretative cu un pronunțat caracter interactiv, deopotrivă cu specialiști din domeniu și cu publicul spectator. Din desfășurarea unor asemenea activități au rezultat sugestii tematice și pentru „punerea în scenă” de care au beneficiat și beneficiază mulți slujitori ai Zeiței Thalia. Mai ales au fost scrise piese de teatru, multe dintre ele câștigătoare ale unor prestigioase concursuri de profil.
Acest eveniment aduce în atenție, alături de piese ale unor autori români, creații ale unor dramaturgi străini, creații reprezentative pentru arta teatrală contemporană. Astfel, acum participă la manifestările de la Teatrul Nottara scriitoarea americană Mary Elizabeth Hamilton cu trei piese („E tot marțea asta blestemată”, „Una dintre ele” și „Planul”), care sunt prezentate în maniera spectacolelor-lectură. Împreună cu autoarea se află la București John Clinton Eisner, regizor, președintele prestigioasei formațiuni teatrale „Peacedale Global Arts”, precum și Megan McClain, director artistic și cofondator al respectivei formațiuni.
Odată cu spectacolele-lectură, programul manifestării include, în final, o dezbatere referitoare la coordonatele dramaturgiei românești versus celei americane, precum și o întâlnire cu masteranzi ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) consacrată dramaturgiei contemporane.
Remarcăm, prin toate aceste modalități de stimulare a creației teatrale, preocuparea de a se promova formule de exprimare specifice – de la selectarea textelor până la metode și stiluri, ceea ce contribuie la diversificarea și îmbogățirea artei spectacolului, inclusiv ca efect al colaborării specialiștilor din domeniu, atât autohtoni, cât și străini. Întrucât experimentele fac obiectul unor cercetări științifice de profil, se pun astfel bazele unor noi și fructuoase demersuri menite să contribuie la ancorarea creației dramaturgice în abordările actuale în materie de atragere a unui public tot mai larg, dornic să cunoască și să se bucure de ceea ce îi oferă teatrul contemporan prin acte cultural-artistice de cea mai bună calitate.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
LYNX Festival – imagini ale minunilor naturii, pledoarie în susținerea protecției mediului
20 de săptămâni de regal teatral: Caravana Shakespeare
Pregătirile pentru TIFF 2025 anticipează noi succese ale cinematografiei românești
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu”, premise ale unor concerte memorabile
Ziua Mondială a Teatrului, marcată de producții dramaturgice diverse și atractive
O primăvară a filmului pe măsura exigenței cinefililor
Art Safari își consolidează statutul de „cel mai mare organizator de expoziții din Europa de Est”
Festivalul Cărților Deschise, o fereastră spre fascinanta lume a cunoașterii