MOL Group Cards - adaptat nevoilor tale
Aproape 90% dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă sau se va extinde

Aproape 90% dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă sau se va extinde

Numărul 21-22, 4-17 iun. 2025  »  Analize și sinteze

Aproape 90% dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau se va extinde, un sfert dintre acestea mizând pe o creștere, potrivit studiului Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediția 2025, care a colectat date din 28 de țări, relatează Agerpres. „88%, deci un procent foarte mare dintre companiile din România, anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau chiar va crește. Avem un procent de 24% care au răspuns și au spus că se așteaptă să crească. Ceea ce ne interesează foarte mult pe noi este penetrarea leasingului operațional în piața din România și aici e clar că vom mai avea multă treabă mulți ani de acum încolo, pentru că leasingul operațional este a treia metodă de achiziție în cadrul companiilor. Pe primul loc se află leasingul financiar, în procent de vreo 40 și ceva la sută din achiziții, urmat de achiziții cash și abia apoi vine leasingul operațional. Deci, o să avem treabă mulți ani de acum încolo", a declarat, miercuri, Cezar Iordache, consulting manager la Arval Service Lease România, într-o conferință de prezentare a studiului.

În acest sens, studiul relevă faptul că leasingul operațional se dovedește o soluție tot mai atractivă pentru mediul de business românesc, 44% dintre companiile din România spunând că folosesc deja leasingul operațional sau că intenționează ca în următorii trei ani să recurgă la o astfel de metodă de achiziție, în timp ce 17% deja îl folosesc ca metoda principală de finanțare a flotei, aceasta fiind o schimbare de paradigmă care a început în urmă cu mai mulți ani și care reflectă maturizarea pieței și dorința de optimizare a costurilor și a resurselor interne.

„Noi vedem asta și o știm de mult, avem sute de întâlniri cu clienți... Uneori spiritul ăsta încă e cumva înrădăcinat în companiile românești, de a fi proprietar. Câteodată oamenii își doresc să rămână proprietar al mașinii. Și leasingul operațional dă posibilitatea utilizatorului să cumpere mașina la finalul perioadei contractuale. Pentru cine vrea operațional, acesta nu e un impediment, utilizatorul are drept de preempțiune la final să cumpere mașina”, a precizat Iordache.

Comparativ cu alte țări, la leasingul operațional nu suntem departe. Italia și Spania au un procent destul de mare în a recurge la leasingul operațional, dar și România „pare că se duce în direcția potrivită”.

În plus, pe lângă deținerea unui autoturism sau leasingul tradițional, 24% dintre firme examinează sau au deja în derulare opțiuni de închiriere pe termen scurt sau mediu. Rambursarea transportului public și bugetele dedicate mobilității sunt soluții alternative deja experimentate de 20% dintre participanți, iar motivația principală pentru aceste decizii o constituie nevoile de resurse umane, invocate de 38% - 47% dintre respondenți, urmate de angajamentul față de responsabilitatea socială corporativă, menționat de 37% - 46%, mai arată studiul.

Această tendință de creștere a flotei în rândul companiilor românești este una care se menține de doi ani în România, fiind în concordanță cu media europeană. Trei sferturi (76%) dintre firmele românești care anticipează dezvoltarea flotelor auto pun această creștere pe seama dezvoltării activității, dar și pe nevoia de resurse umane, cum sunt recrutarea și retenția.

În acest context, tot mai multe companii (44%) recurg deja la vehicule second hand, folosite preponderent ca mașini de serviciu, dar și ca element al pachetului de beneficii pentru angajați.

De asemenea, studiul arată că business-urile din țară accelerează procesul de electrificare, chiar dacă infrastructura de încărcare nu ține pasul cu evoluția pieței. Astfel, companiile din România sunt angajate în procesul de electrificare a flotei, deși există și provocări majore. 59% dintre firme au adoptat deja tehnologii verzi sau intenționează să o facă, însă doar 28% au trecut efectiv la implementare, sub media europeană de 56%.

„Vedem tendința de electrificare în rândul companiilor dar, da, ea poate fi făcută oarecum mai smooth. Asta cel mai probabil înseamnă să treci dintr-o flotă de combustie termică spre un hibrid mai degrabă. Poate că e dificil să treci deja într-o flotă full electrică pentru că s-ar putea să nu știi cum să gestionezi o astfel de flotă și asta se vede inclusiv în numărul de înmatriculări pe care noi le primim trimestrial, unde vedem că modelele pe hibrid au crescut vizibil, pe când cele electrice nu așa cum ne așteptam. Procentul este de 59% dintre companii care au implementat o soluție electrificată sau se gândesc să implementeze în următorii doi ani, în timp ce 28% au implementat deja. Aici, dacă ne uităm la topul țărilor, nu avem nicio surpriză, bineînțeles că găsim țările nordice, îi găsim pe cei din UK, Franța, care sunt într-adevăr la un procent mult în fața noastră, dar evident că totul se întâmplă la o altă scară acolo. Infrastructura lor este cu totul alta față de cea pe care o avem noi în acest moment. Motivele principale pentru care companiile se gândesc să facă această tranziție către electrificare sunt să anticipeze eventualele restricții, să poată conduce oriunde în oraș și să nu aibă restricții de circulație și, evident, și partea de impact scăzut asupra mediului înconjurător”, a explicat Iordache.

Lipsa infrastructurii de încărcare este văzută drept principalul obstacol în calea adoptării tehnologiilor prietenoase cu mediul înconjurător de 77% dintre participanți. În același timp, 87% au început deja să dezvolte sau să planifice o strategie de încărcare, ceea ce sugerează un angajament solid din partea mediului de afaceri, dar subliniază și necesitatea investițiilor în rețelele de alimentare.

Practic, sustenabilitatea devine nu doar un deziderat, ci și un obiectiv concret pentru că 12% dintre companii și-au stabilit deja ținte precise de decarbonizare, iar alte 26% le evaluează în prezent. În următorii trei ani, principalele provocări vizate sunt adaptarea la reglementările tot mai stricte pentru vehiculele cu motoare termice (40%), electrificarea flotei (38%) și diminuarea costului total de proprietate, aflat în creștere (31%).

Un alt aspect interesant ce reiese din studiul Arval este faptul că telematica începe să își arate utilitatea, iar 42% dintre companii au adoptat astfel de soluții pentru vehiculele ușoare, în timp ce 64% dintre acestea se gândesc să valorifice datele obținute. Pentru că procentul celor care au utilizat efectiv aceste informații până acum este de numai 11%, există un potențial încă neexplorat pentru optimizarea rutelor, reducerea consumului și prevenirea costurilor neprevăzute.

Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediția 2025, a fost realizat de Ipsos, la solicitarea Arval, și prezintă informații din 28 de țări din Europa, America de Nord, America de Sud și Africa, unde au fost realizate peste 8.000 de interviuri cu factori de decizie asupra parcului auto din companii de toate dimensiunile. În România, 250 de companii au transmis informații, oferind o privire de ansamblu unică asupra pieței interne. Dintre acestea, 132 sunt companii mici, cu maximum 99 de angajați, 68 sunt companii medii, cu cel mult 999 de angajați, iar alte 50 sunt companii mari, cu cel puțin 250 de angajați, multe având mai mult de 1.000 de oameni în echipă.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.