Piața de bunuri de larg consum din România a crescut cu circa 9%, în T1/vară 2025
Numărul 23, 18-24 iun. 2025 » Analize și sinteze
Valoarea pieței de bunuri de larg consum (FMCG) din România s-a majorat cu circa 9%, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară din 2024, pe fondul unei rate a inflației de 6% în acest sector, relevă datele cuprinse într-o cercetare de specialitate, citată de Agerpres. Conform YouGov Shopper România, volumele de vânzări din acest sector au crescut cu 2%, raportat la intervalul de referință, și au semnalat o schimbare pozitivă după contracția din anul anterior. Mai mult, o tendință notabilă în acest trimestru a fost perpetuarea „up-trading”, pe măsură ce cumpărătorii au înlocuit produsele cumpărate în ultimul trimestru din 2024, cu altele situate la un nivel superior de preț.
Peste jumătate (54%) dintre categoriile FMCG au consemnat creșteri, în intervalul ianuarie - martie 2025, față de trimestrul similar din anul precedent, în timp ce doar o treime dintre categorii s-au contractat.
Categoriile de produse care au avut inflație peste media domeniului (de 6%) au fost: laptele, iaurtul, băuturile răcoritoare carbonatate, apa și berea. Dintre acestea, doar laptele a avut un declin al volumelor achiziționate de gospodării, restul categoriilor fiind pe un trend crescător.
În ceea ce privește valoarea coșului mediu de cumpărături, raportul de specialitate arată că aceasta a crescut cu 10,6%, în primele trei luni din acest an, în linie cu evoluția din trimestrul IV din 2024 și peste ritmul trimestrelor anterioare ale anului trecut.
Potrivit datelor YouGov Shopper, în intervalul analizat s-a remarcat o încetinire a dezvoltării segmentului de promoții. Astfel, produsele de îngrijire personală și a locuinței continuă să se claseze pe primul loc între categoriile cu cele mai mari creșteri ale achizițiilor promoționale, în timp ce produsele alimentare de bază, băuturile calde și lactatele au diminuat presiunea promoțională față de ultimul trimestru din 2024.
„O altă tendință «moștenită» din 2024 este declinul cotei de piață a mărcilor proprii ale retailerilor. Acestea au captat aproape 26% din cheltuielile gospodăriilor pentru FMCG în primul trimestru - o scădere de aproape un punct procentual de la an la an. Cele mai notabile rate de declin au fost observate în categoriile alimentare de bază - acolo unde mărcile proprii au fost în mod tradițional puternice, cum ar fi conservele, făinurile etc.”, se menționează în raport.
Pe segmentul comerțului tradițional se evidențiază o stagnare la puțin sub 24% cota de piață, principala provocare aici fiind declinul frecvenței vizitelor gospodăriilor. „Zonele rurale au reprezentat excepția notabilă, remarcându-se ca singura regiune în care formatele tradiționale au reușit să câștige cota de piață”, precizează realizatorii cercetării.
Raportul YouGov Shopper România a avut la bază date monitorizate în mod continuu de pe un panel de 6.000 de gospodării, reprezentativ la nivel național.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Festivalul Internațional de Teatru Independent, sub semnul ineditului
Două mari festivaluri într-un weekend cinematografic memorabil
Septembrie 2025, luna unor recorduri cultural-artistice
BIAS 2025, un show aviatic la superlativ
Festivalul „George Enescu”, un concert inaugural memorabil, o deschidere spre noi performanțe artistice
August 2025: oferta cultural-artistică se menține la cote înalte
Turneele artistice, mărturii despre o efervescentă vară culturală
Pregătirile pentru Festivalul „George Enescu” anunță un eveniment muzical fără precedent național și internațional